ZURICH: Pasukan kebangsaan Amerika Syarikat (AS), bersama Mexico dan Kanada, layak secara automatik ke Piala Dunia 2026.

Ketiga-tiga negara itu menang hak sebagai tuan rumah Piala Dunia dalam bidaan mewakili Amerika Utara.

FIFA mengikut sejarah akan memberi negara tuan rumah hak untuk bermain di Piala Dunia tanpa melalui proses kelayakan biasa.

Namun ini merupakan kali pertama FIFA menawarkan tiga tempat untuk pasukan tuan rumah.

Selain itu, jumlah pasukan yang bertanding dalam kejohanan empat tahun sekali itu dijangka bertambah daripada 32 kepada 48 pada edisi 2026.

Tiga lagi tempat akan diberikan kepada negara CONCACAF melalui proses kelayakan.

“Majlis FIFA mengesahkan bahawa, selaras dengan tradisi yang meletakkan semua tuan rumah bertanding di Piala Dunia FIFA, selain pertimbangan sukan dan operasi, tuan rumah Dunia FIFA Piala 2026 iaitu Kanada, Mexico, dan Amerika Syarikat, layak secara automatik ke pusingan akhir pertandingan, dengan slot mereka ditolak daripada keseluruhan peruntukan enam yang diberikan kepada CONCACAF,” kata FIFA dalam satu kenyataan pada Selasa.

Berita ini pastinya disambut baik khususnya buat Kanada di mana pasukan kebangsaan itu membuat penampilan di Piala Dunia Qatar pada 2022 selepas 36 tahun.

Kanada bagaimanapun tewas dalam ketiga-tiga aksi peringkat kumpulan.

Majlis FIFA dalam pada itu juga memaklumkan bakal menetapkan tarikh bidaan hak menjadi tuan rumah Piala Dunia 2030 tahun hadapan.

Setakat ini terdapat tiga bidaan yang disahkan iaitu bidaan bersama Amerika Selatan yang menampilkan Uruguay, Argentina, Paraguay dan Chile; bidaan bersama Sepanyol-Portugal serta Ukraine yang dilanda perang tahun lepas; dan Maghribi.