KETUA jurulatih Amerika Syarikat (AS), Gregg Berhalter, yakin pasukannya mampu menewaskan mana-mana lawan pada hari terbaik mereka menjelang perlawanan pertama menentang Wales dalam Piala Dunia Qatar 2022 awal pagi Selasa ini.

Selepas gagal melayakkan diri dalam edisi di Rusia empat tahun lalu, AS merancang untuk mencipta impak di Qatar memandangkan mereka akan menjadi tuan rumah bersama Canada dan Mexico pada 2026.

Dalam edisi di Brazil lapan tahun lalu, jurulatih sebelumnya, Jurgen Klinsmann, mengakui USMNT tidak mampu untuk memenangi kejohanan itu dan walaupun ia satu pandangan realistik, ia dilihat sebagai satu mentaliti terkebelakang oleh ramai orang.

Kali ini, Berhalter tidak menjanjikan pasukannya akan mara jauh di Qatar tetapi berkeyakinan mereka bersedia untuk menewaskan mana-mana lawan.

"Apa yang saya percaya adalah, apabila kami berada pada hari terbaik, kami mampu untuk menewaskan sesiapa di dunia ini, sesiapa sahaja," katanya kepada ESPN.

"Ia adalah satu penghormatan untuk bermain dalam Piala Dunia tetapi kami bukan hanya mahukan penyertaan, kami mahu mempamerkan prestasi.

"Kami fikir langkah pertama adalah untuk melepasi peringkat kumpulan. Langkah kedua adalah perlawanan kalah mati, bermain dengan sebaik mungkin dan melihat seberapa jauh kami boleh pergi," katanya.

Selain Wales, AS akan turut berdepan England dan Iran dalam saingan Kumpulan B.

Sebagai rekod, mereka hanya empat kali gagal melepasi peringkat kumpulan daripada keseluruhan sembilan penyertaan dalam Piala Dunia.