LUIS Rubiales enggan memohon maaf secara langsung kepada Jenni Hermoso berhubung ciuman yang akhirnya memaksanya meletak jawatan sebagai presiden persekutuan bola sepak Sepanyol.

Dalam temu bual dengan Piers Morgan di Talk TV, Rubiales sebaliknya terus mengekalkan ciuman itu 'telah dipersetujui' dan seterusnya mencadangkan bahawa publisiti negatif mengenai urusan itu telah 'dicipta oleh hujah yang palsu'.

Rubiales mengumumkan peletakan jawatannya dalam satu kenyataan yang disiarkan di akaun Xnya yang tidak disahkan - sebelum ini Twitter - pada petang Ahad, telah pun digantung oleh FIFA sementara menunggu siasatan terhadap kelakuannya.

Rubiales mencium bibir Hermoso semasa penyampaian trofi selepas kemenangan Sepanyol ke atas England dalam perlawanan akhir Piala Dunia bulan lalu. Hermoso berkata ciuman itu bukan konsensual dan telah mengemukakan aduan kepada pejabat pendakwa raya negara.

"Apa yang berlaku adalah buruk untuk semua orang," Rubiales menjawab apabila ditanya oleh Morgan sama ada dia akan meminta maaf terus kepada Hermoso.

“Kami menyuruh Jenni mengangkat saya. Kami mempunyai ciuman yang sekejap, dua persepuluh saat, tetapi isu itu telah diperkatakan dengan hebat sekali. Jadi apa yang tinggal untuk saya adalah untuk mempertahankan maruah saya. Jadi ini bukan tentang itu (permintaan maaf) Piers, ini tentang kerendahan hati.”

Ditanya lagi sama ada dia ingin memohon maaf, Rubiales meneruskan, "Jadi apa yang kami lakukan adalah tindakan spontan, tindakan bersama, tindakan yang kedua-duanya bersetuju, yang didorong oleh emosi pada masa itu, kebahagiaan, jadi saya mengekalkan bahawa itu adalah kebenaran apa yang berlaku.

“Niat saya adalah mulia, bersemangat, 100 peratus bukan seksual.

“Tiada apa yang bahaya, tiada kandungan seksual, tiada pencerobohan, tiada apa-apa seperti itu. Sebagai presiden, sekali lagi, saya akan katakan... kepentingan ciuman kepada Jenni adalah sama seperti ciuman kepada salah seorang anak perempuan saya. Antara rakan dan keluarga, itu sangat biasa." - Stadium Astro