PENYERANG Tottenham Hotspur, Harry Kane melepasi satu gol daripada penjaring rekod kelab itu, Jimmy Greaves apabila gol tunggalnya memastikan kemenangan 1-0 ke atas Portsmouth dalam pusingan ketiga Piala FA di Stadium Tottenham Hotspur.

Jaringan Kane pada lima minit babak kedua itu telah menjadikan jumlah gol sepanjang bersama Tottenham kepada 265 gol.

Tottenham, pemenang Piala FA lapan kali yang pernah tewas kepada Portsmouth pada separuh akhir 2010, menurunkan barisan pemain yang kuat namun gagal mencatatkan rembatan ke sasaran menentang lawan dari Divisyen Tiga itu pada separuh masa pertama tetapi meningkat selepas rehat untuk mendominasi.

Selepas Kane memecah kebuntuan dengan gol kelabnya yang ke-17 musim ini, pemain tengah Oliver Skipp mensia-siakan peluang untuk melebarkan kedudukan 2-0.

"Saya cuba untuk tidak terlalu memikirkannya. Kadang-kadang anda boleh berfikir terlalu banyak.

"Saya rasa dalam bentuk yang baik dan cergas. Pemikiran saya adalah untuk membantu pasukan dan berharap matlamat akan datang," kata Kane.

Sementara itu, kelab Liga Perdana Inggeris, Leicester City, yang memenangi piala pada 2021, juga mara ke pusingan keempat apabila menang 1-0 ke atas Gillingham yang berada di tangga terbawah Liga Bola Sepak.

Southampton pula mengetepikan prestasi buruk dalam Liga Perdana Inggeris apabila bangkit menewaskan rakan sepasukan di peringkat teratas, Crystal Palace 2-1 di Selhurst Park dengan Adam Armstrong menjaringkan gol kemenangan selepas pelawat menyamakan kedudukan melalui sepakan percuma James Ward-Prowse.

PIALA FA

Pusingan Ketiga

Liverpool 2-2 Wolves

Sheffield Wednesday 2-1 Newcastle United

Tottenham 1-0 Portsmouth

Brentford 0-1 West Ham United

Gillingham 0-1 Leicester City

Crystal Palace 1-2 Southampton

Hull City 0-2 Fulham

Middlesbrough 1-5 Brighton

(Perlawanan Ulangan: 18 Januari)

-- Sinar Harian