AARHUS: Skuad Piala Uber Malaysia mungkin terpaksa turun tanpa barisan terbaik pada perlawanan pembukaan menentang tuan rumah Denmark pada Sabtu, berikutan pemain beregu utama Pearly Tan mengalami kecederaan bahu.

Pada sesi latihan di Ceres Arena di sini pada Jumaat, gandingannya M. Thinaah, 23, dilihat berlatih bersama-sama pemain senior yang juga kapten pasukan, Lee Meng Yean.

Bercakap kepada pemberita selepas sesi latihan itu, Pearly, 21, berkata beliau mengalami kecederaan itu pada kempen Piala Sudirman di Vantaa, Finland baru-baru ini dan pemeriksaan dengan doktor setibanya di Denmark mendapati ada koyakan kecil pada bahu kanannya.

"Jadi, esok saya perlu mengesahkan dengan jurulatih dan ahli fisioterapi sama ada saya dapat bermain atau tidak. Walaupun saya teruja dan tidak sabar membuat penampilan sulung pada Piala Uber, saya tidak yakin 100 peratus adakah saya boleh bermain.

"Saya perlu berada dalam keadaan baik untuk membolehkan saya bermain dan berikan prestasi terbaik. Jika tidak sembuh sepenuhnya, saya tidak boleh mengambil risiko dan lebih baik ada pemain lain yang boleh beraksi lebih baik daripada saya," katanya.

Malaysia dijadualkan bertemu Denmark dalam perlawanan Kumpulan D pada 1.30 tengah hari (7.30 malam waktu Malaysia) hari ini, dengan Pearly-Thinaah yang menduduki ranking ke-18 dunia, akan menentang pasangan nombor 16 dunia Sara Thygesen-Maiken Fruergaard buat kali pertama.

Meng Yean, 27, akan berpasangan dengan pemain muda Go Pei Kee, 19, pada kejohanan berpasukan wanita dunia itu selepas rakan gandingannya Chow Mei Kuan mengumumkan persaraan selepas penampilan di Olimpik Tokyo.

Sementara itu, Thinaah berkata walaupun tidak pasti dengan keputusan jurulatih mengenai barisan yang akan diturunkan, beliau percaya semua pemain dalam pasukan sudah bersedia dengan kempen Piala Uber dan beliau sendiri bersedia menggalas cabaran.

"Saya cukup teruja dan bersedia dengan cabaran penampilan pertama dalam Piala Sudirman dan Uber pada tahun yang sama. Dapat bermain menentang ramai pemain utama dunia, saya rasa ia pengalaman yang bagus buat kami, tapi banyak lagi yang perlu dipelajari, kami masih belajar dan harap dapat perbaiki lagi," katanya.

Bagi pemain termuda pasukan, Siti Nurshuhaini Azman, 17, usia dan saiz badan bukanlah satu masalah malah beliau sangat teruja untuk mempamerkan kemampuannya jika diberi peluang beraksi.

Pengarah Kejurulatihan Persatuan Badminton Malaysia (BAM) Wong Choong Hann berkata selepas dua hari menjalani sesi latihan di dewan pertandingan, para pemain telah menyesuaikan diri dengan venue dan bersedia untuk menghadapi saingan.

"Perlawanan esok (Sabtu) memang sangat penting, kita harus mencari kemenangan walaupun secara umumnya rata-rata pemain Denmark menduduki ranking lebih tinggi. Macam mana pun, pasukan kita akan cukup bersemangat untuk pamerkan aksi terbaik mereka.

"Mungkin pemain muda kita akan mengalami sedikit cemas dan risau, itu adalah biasa... Kita selalu mengajar mereka untuk berani menghadapi situasi begini, memberanikan diri dan sentiasa fokus terhadap perlawanan, teknikal dan taktikal," katanya.

Malaysia diketuai pemenang pingat emas Sukan SEA 2019 S. Kisona selaku pemain perseorangan wanita utama negara dengan Eoon Qi Xuan, K Letshanaa dan Siti Nurshuhaini yang bersedia diturunkan selaku perseorangan kedua dan ketiga serta Yap Ling-Teoh Mei Xing, satu lagi beregu dalam pasukan.

Pencapaian terbaik skuad wanita negara pada saingan Piala Uber adalah layak ke suku akhir pada edisi 2008 dan 2010, manakala Denmark pada 21 tahun lepas apabila mereka meraih pingat perak.

-- BERNAMA