PENYANDANG juara Real Madrid tidak akan memandangkan rendah keupayaan Liverpool dalam perlawanan kedua pusingan 16 terakhir Liga Juara-Juara di Stadium Santiago Bernabeu, awal pagi Khamis.

Malah tegas pengendali Real Madrid, Carlo Ancelotti kelebihan tiga gol dibawa gergasi Sepanyol itu daripada perlawanan pertama di Anfield tidak memberikan sebarangan jaminan kemaraan.

Real Madrid sebelum ini mengintai kejuaraan Liga Juara-Juara ke-15 menyaksikan juara Sepanyol dan Eropah itu bangkit daripada ketinggalan untuk melengkapkan kemenangan 5-2 di Anfield bulan lalu.

Namun Ancelotti berkata, pemainnya tidak akan lupa bahawa mereka perlu bangkit daripada ketinggalan dua gol untuk memperoleh kemenangan.

Jelasnya, Liverpool mampu untuk mencetuskan kekecewaan dramatik Liga Juara-Juara seandainya Los Blancos memandangkan rendah keupayaan pelawat.

“Kami perlu memulakan permainan dengan lebih baik daripada yang kami lakukan di Anfield. Cari keseimbangan antara pertahanan dan serangan kerana kami telah pun melihat apa yang berlaku dalam tempoh 15 minit pertama semasa kunjungan di sana.

“Kita tidak boleh tertidur dan mencari keseimbangan yang betul dan jangan bermain dengan keputusan dalam fikiran kita. Kami bukan sahaja akan pergi ke sana dan bertahan, kami perlu menggembirakan penyokong-penyokong kami.

“Jadi kami akan melangkah ke padang dengan fokus dari minit pertama dan akan bermain untuk kemenangan. Tidak ada jalan lain,” kata Ancelotti pada sidang akhbar.

Turut segar dalam fikiran Ancelotti ialah perlawanan suku akhir musim lalu menentang Chelsea, apabila Real memenangi perlawanan pertama 3-1 di London namun ketinggalan 0-3 di laman sendiri, terpaksa bangkit untuk mendapatkan keputusan 3-2 yang memastikan tempat dalam separuh akhir.

“Perlawanan Chelsea sangat hidup sentiasa dalam fikiran kami

“Ia akan membantu kami bermain permainan berbeza (pada Khamis)... Kami tidak akan bermain permainan tertutup, bermain bola sepak serangan terbaik kami. Pemain faham itu. Itulah sebabnya saya fikir ia akan menjadi permainan terbuka.

“Kami perlu melakukan kedua-dua perkara dengan baik: bertahan dan menyerang, tetapi kami lebih memikirkan tentang serangan,” kata Ancelotti.

Sementara itu, pemain pertahanan Antonio Ruediger, yang merupakan pemain Chelsea musim lalu, bersetuju dengan pengurusnya tentang sikap yang perlu diambil oleh pasukan itu.

“Kami perlu menghampiri perlawanan dengan lebih baik daripada yang kami lakukan di Anfield, kami tidak mampu untuk tertidur, kami melihat apa yang berlaku.

“Apabila anda bermain menentang Real Madrid, anda merasakan sesuatu yang berbeza dalam suasana Stadium Santiago Bernabeu.

“Bagi saya adalah satu penghormatan untuk berada di sini dan bermain dengan rakan sepasukan seperti (Karim) Benzema dan (Luka) Modric. Kami akan bermain yang terbaik untuk mara,” kata Ruediger. - Sinar Harian