REAL MADRID 2 REAL BETIS 1

Carlo Ancelotti menyifatkan Rodrygo sebagai istimewa selepas sentuhan pemusnah penyerang itu memastikan kemenangan 2-1 LaLiga ke atas Real Betis ketika Real Madrid kembali ke Santiago Bernabeu, awal pagi tadi.

Vinícius Junior menjaringkan gol pembukaan dalam perlawanan pertama Madrid di laman sendiri sejak gelanggang keramat mereka itu diubai-suai selama 106 hari, tetapi Sergio Canales memadamkan defisit gol itu dalam separuh masa pertama.

Rodrygo kemudian mengesahkan kemenangan keempat LaLiga buat juara bertahan itu sementara Betis menempa kekalahan pertama.

Senario itu mengundang pujian pengurus Madrid, Ancelotti, terhadap penyerang Brazil tersebut berikutan jaringan pemisahnya pada minit ke-65.

Dia berkata: "Dia seorang penyerang yang istimewa, dia mampu bermain di semua posisi. Dia pantas, bijak dan berkesan ketika menghadapi satu lawan satu. Pembelajarannya sudah tamat. Dia kini adalah pemain Real Madrid."

Ancelotti menyamai pencapaian Vicente del Bosque untuk menduduki di tempat ketiga dalam senarai ketua jurulatih Los Blancos yang merekodkan kemenangan terbanyak, iaitu sebanyak 133 kali untuk berada di belakang Miguel Munoz (357) dan Zinedine Zidane (172).

Dengan Madrid berada di puncak, Ancelotti gembira dengan pendekatan mereka untuk memulakan misi mempertahankan gelaran.


Dia berkata: "Kami telah memulakan musim dengan baik. Ini adalah perlawanan yang sukar. Kami menguasai bola dengan baik. Kami kekurangan daripada segi hantaran terakhir tetapi kami menjana banyak peluang. Perlawanan ini bukan mudah memandangkan Betis menyajikan satu permainan yang sangat baik."

Ancelotti menambah: "Matlamatnya adalah untuk bermain bola sepak yang berkesan, yang membolehkan kami memungut mata seterusnya memenangi perlawanan. Dengan kualiti yang kami ada, kami mampu mempamerkan permainan yang bagus. Dinamik pasukan ini baik. Skuad ini amat yakin dengan prestasi kualitinya."

Walaupun memiliki rekod kemenangan 100 peratus, Madrid bolos kesemua perlawanan LaLiga setakat ini, jadi pengendali dari Itali itu menyeru barisannya agar mengukuhkan benteng mereka.

Dia berkata: "Ia harus diambil kira. Gol yang dibolosi adalah kesilapan yang agak serius. Kami terperangkap, tidak sedar hantaran ke belakang dalam situasi lontaran ke dalam. Kami perlu memperbaiki situasi ini."