SUPERSTAR bola sepak dunia, Cristiano Ronaldo mencatat rekod sebagai penjaring terbanyak sepanjang 2023 apabila menjaringkan gol ke-53 tahun itu semasa perlawanan antara Al-Nassr dan Al-Ittihad dalam Liga Pro Saudi pada Selasa.

Ronaldo yang bakal mencecah usia 39 tahun pada Februari depan, sekali lagi membuktikan bahawa usia hanyalah angka kerana dia kini telah menjaringkan lebih banyak gol dalam setahun berbanding pemain-pemain lain seperti Harry Kane, Kylian Mbappe dan Erling Haaland.

Selepas bencana 2022 di mana Ronaldo hanya berjaya menjaringkan 16 gol kerana menghadapi masalah mencari masa permainan yang konsisten dengan Manchester United kerana dia tidak begitu digemari oleh jurulatih mereka Erik Ten Hag, pemenang Ballon d'Or lima kali itu membuat kemunculan semula yang menakjubkan, sesuatu yang dikenalinya, dan berusaha keras untuk menjadi penjaring terbanyak 2023.

Sepanjang 2023, Ronaldo telah beraksi pada 58 perlawanan.

Kelab Al-Nassr berjaya menewaskan Al-Ittihad 5-2 melalui jaringan dua gol daripada Ronaldo dan Sadio Mane dan satu gol daripada Talisca membawa pasukan Luis Castro meraih kemenangan untuk terus memberi tekanan kepada pemain teratas meja Al-Hilal.

Mbappe dan Kane telah menamatkan perlawanan terakhir mereka untuk 2023 sementara Ronaldo akan berhadapan perlawanan terakhir tahun ini pada 30 Disember menentang Al-Taawoun.

Sebaliknya, Haaland berkemungkinan akan bermain dua perlawanan pada tahun ini kerana Manchester City dijadualkan menentang Everton pada hari Rabu dan Sheffield United pada 30 Disember.

Penjaring terbanyak untuk kelab dan negara pada 2023:

Cristiano Ronaldo - 53 gol

Harry Kane - 52 gol

Kylian Mbappe - 52 gol

Erling Haaland - 50 gol

Perlu diingat bahawa Ronaldo telah bermain untuk beberapa kelab terbesar di dunia seperti Manchester United, Real Madrid dan Juventus di mana dia mencipta sejarah dan menjadi legenda dalam masa yang singkat.

Ronaldo bermain sebanyak 438 perlawanan bersama Madrid dan dia menjaringkan 450 gol, rekod yang berkemungkinan kekal tanpa kalah.

Bersama Manchester United, sepanjang dua tugasnya, penyerang itu menjaringkan 145 gol.

Dalam kerjayanya selama 21 tahun, Ronaldo turut memenangi Ballon d'Or, anugerah individu tertinggi dalam bola sepak, lima kali dan merangkul Liga Juara-Juara UEFA berkali-kali. - Agensi