WAYNE Rooney mengecam kritikan mengenai perpindahannya ke Amerika Syarikat, selepas dia diumumkan sebagai ketua jurulatih baharu D.C. United semalam.

Rooney sebelum ini pernah bermain untuk United pada 2018 dan 2019 sebelum meninggalkan francais untuk menyertai Derby County sebagai jurulatih pemain dalam Kejohanan.

Bekas pemain berusia 36 tahun itu kemudian bertindak sebagai pengurus Derby, selepas mengambil alih tugas daripada Phillip Cocu pada Januari 2021 tetapi gagal menyelamatkan kelab daripada penyingkiran.

Rooney percaya kembali ke MLS untuk melatih bukanlah satu langkah mundur, tetapi lebih-lebih lagi, masanya di Derby County menyediakannya untuk peranan ini.

"Saya telah melihat beberapa artikel, sudah tentu di England, mengenai kemungkinan langkah mundur dalam karier pengurusan saya," katanya.

"Saya benar-benar mendapati bahawa ia agak tidak menghormati liga ini. Saya rasa pengalaman yang saya perolehi di Derby County sejak 18 bulan lalu sangat bagus untuk perkembangan saya sebagai jurulatih, sebagai pengurus.

"Untuk datang ke sini kembali ke MLS, kembali ke D.C. United, adalah satu cabaran yang menarik buat saya - sesuatu yang saya rasa boleh membangunkan saya sebagai jurulatih."

Mengenai kelab yang bakal dikendalikannya, Rooney berkata, “Pasukan perlu meningkat, saya rasa itu jelas untuk dilihat oleh semua orang,” katanya. "Saya benar-benar berfikir dengan keupayaan saya untuk membangunkan pemain muda -- sudah tentu kami bekerja keras untuk mendapatkan beberapa pemain baharu -- kami benar-benar boleh membawa kelab ini ke cara yang berjaya sekali lagi.

"Saya seorang yang bercita-cita tinggi. Suatu hari nanti saya mahu menguruskan di peringkat atasan, dan ini adalah sebahagian daripada proses itu dari segi datang ke sini dan cuba membangunkan kelab ini, cuba mencapai kejayaan di sini, tetapi juga membangunkan diri saya sebagai seorang pengurus."