MOHAMED Salah menjadi pemain terbaru merekodkan 100 gol dalam Liga Perdana Inggeris (EPL).
Penyerang Liverpool itu mencapai jumlah gol berkenaan ketika menemui sasaran pada minit ke-20 perlawanan menentang Leeds United di Elland Road malam tadi.
Penyudah jarak dekatnya selepas menerima lintangan rendah Trent Alexander-Arnold memberikan Liverpool gol pembukaan dalam kemenangan 3-0 itu.
Salah menjadi pemain ke-30 mencecah jumlah 100 jaringan EPL sejak ia dijenamakan pada 1992.

Ilustrasi oleh Astro ARENA


Dia juga menjadi pemain pertama mencapai jumlah itu sejak Jamie Vardy melengkapkan jumlah sama ketika membantu Leicester City berdepan Crystal Palace pada Julai 2020.
Pemain kebangsaan Mesir itu telah beraksi sebanyak 162 perlawanan EPL untuk mencapai jumlah jaringan tiga angka -- hanya Alan Shearer, Harry Kane, Sergio Aguero dan Thierry Henry dapat melakukannya dalam waktu yang lebih singkat.
Salah menjadi pemain keempat merekodkan 100 gol EPL sewaktu bersama Liverpool selepas Robbie Fowler, Michael Owen dan Steven Gerrard. Dua gol pertamanya terhasil ketika mewakili Chelsea.
Tonggak serangan pasukan Jurgen Klopp itu amat berbisa sejak kepulangannya ke Liga Inggeris daripada AS Roma dengan merekodkan 98 gol buat The Reds.