PENYERANG sensasi Cristiano Ronaldo tidak akan berputus asa bermain untuk Portugal ketika pemain itu bersedia membuat penampilan antarabangsa ke-200 menentang Iceland dalam kelayakan Euro 2024 di Stadium Laugardalsvollur, Reykjavik.

Pemain berusia 38 tahun itu mencipta rekod antarabangsa lelaki baharu apabila memenangi cap ke-197 menentang Liechtenstein pada Mac.

“Saya tidak akan berputus asa untuk datang ke sini (ke pasukan kebangsaan Portugal), kerana ia sentiasa menjadi impian semua.

“Mencapai 200 perlawanan antarabangsa bukan untuk sesiapa sahaja, ia menunjukkan rasa cinta yang saya ada untuk negara dan pasukan saya,” katanya pada sidang media di Reykjavik menjelang perlawanan pada Rabu.

Untuk rekod, Ronaldo menjaringkan empat gol dalam tiga perlawanan sejak Roberto Martinez mengambil alih tugas sebagai pengendali Portugal awal tahun ini.

Namun Ronaldo gagal menjaringkan gol dalam kemenangan bergaya Portugal 3-0 ke atas Bosnia & Herzegovina minggu lalu.

"Sesungguhnya adalah amat menakjubkan untuk menobatkan perlawanan antarabangsa ke-200 saya dengan gol.

“Saya tidak mengejar rekod, mereka mengejar saya. Saya gembira kerana ia adalah sebahagian daripada motivasi untuk terus berada di peringkat tertinggi bersama pasukan.

“Ia sesuatu yang saya tidak pernah fikir akan dicapai,” kata Ronaldo, penjaring rekod antarabangsa pemain bola sepak lelaki sepanjang zaman dengan 122 gol.

Dalam pada itu, Martinez mengesahkan bahawa penyerang itu yang kini bermain untuk Al-Nassr di Arab Saudi akan memulakan permainan berdepan Iceland.

“Seorang pemain mencapai 200 perlawanan, itu unik. Ia satu kebanggaan untuk bola sepak Portugal,” kata bekas pengendali Belgium itu.

Sebagai rekod, Portugal di landasan terbaik ke Euro Jerman 2024 apabila menduduki tangga teratas Kumpulan J selepas menjaringkan 13 gol tanpa bolos dalam tiga kemenangan berturut-turut. - Sinar Harian