SEPANYOL, Portugal dan Maghribi bersedia menjadi tuan rumah bersama Piala Dunia lelaki 2030, dengan tiga negara Amerika Selatan mengadakan perlawanan pembukaan untuk menandakan ulang tahun kejohanan itu.

Montevideo di Uruguay, bandar yang menjadi tuan rumah perlawanan akhir Piala Dunia pertama pada 1930, bersedia untuk mengadakan perlawanan pembukaan dalam masa tujuh tahun dengan perlawanan di Argentina dan Paraguay akan menyusul.

Baki aksi kejohanan 48 pasukan kemudiannya akan berpindah ke utara Afrika dan Eropah, di bawah cadangan UEFA, Konfederasi Bola Sepak Afrika dan Konfederasi Amerika Selatan CONMEBOL yang telah diterima oleh majlis FIFA pada mesyuarat pada hari Rabu.

Pengaturan hos kini tertakluk kepada kelulusan rasmi oleh kongres FIFA.

Pemilihan Uruguay untuk 2030 adalah sebagai mengiktiraf peranan mereka sebagai tuan rumah dan pemenang kejohanan pembukaan, Argentina sebagai naib juara dalam kejohanan itu dan Paraguay sebagai rumah tradisional CONMEBOL.

Negara-negara tersebut akan layak secara automatik ke pusingan akhir dan bermain perlawanan pembukaan mereka di laman sendiri.

Pemberian perlawanan akhir 2026 kepada Amerika Syarikat, Kanada dan Mexico diikuti dengan anugerah yang dicadangkan ini bermakna hanya bidaan daripada Konfederasi Bola Sepak Asia dan Konfederasi Bola Sepak Oceania akan dipertimbangkan untuk pusingan akhir 2034. - Stadium Astro