KUANTAN: Pemangku Raja Pahang Tengku Hassanal Ibrahim Alam Shah Al-Sultan Abdullah Ri'ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah menzahirkan ucapan tahniah kepada atlet pelayaran Nur Shazrin Mohamad Latif yang meraih pingat emas pertama negara pada Sukan Asia Hangzhou 2022.

Pengelola Bijaya Diraja Sultan Pahang Datuk Ahmad Khirrizal Ab Rahman berkata Tengku Hassanal turut menzahirkan tahniah kerana Nur Shazrin layak ke Sukan Olimpik Paris 2024 secara merit.

"Baginda berasa amat berbangga dengan kejayaan yang dicapai anak Pahang ini (Nur Shazrin) bermula dari mewakili pasukan Sukan Malaysia (SUKMA) Pahang sejak 2012 sehingga diserap ke pasukan kebangsaan sejak 2017.

"Baginda bertitah semoga kemenangan yang dikecapi Nur Shazrin dapat menyuntik semangat kepada atlet negara untuk terus berusaha gigih bagi menambah lagi pungutan pingat kontinjen negara dalam temasya ini," katanya dalam kenyataan di sini hari ini.

Nur Shazrin, 25, dari Kampung Mambang di Pekan, dekat sini menghadiahkan pingat emas pertama Malaysia pada temasya Sukan Asia 2023, selepas muncul juara acara ILCA 6 wanita, pada Rabu (27 Sept).

Beliau juga pernah dinobatkan sebagai Olahragawati Pahang pada Anugerah Sukan Pahang 2015/2016 selain pernah meraih Anugerah Khas Olimpian pada Anugerah Sukan Pahang 2019/2020.

Antara pencapaian Nur Shazrin ialah emas pada SUKMA 2012 di Pahang dan 2014 di Perlis, emas pada Sukan SEA Singapura 2015 selain turut mewakili negara pada Sukan Olimpik di Rio, Brazil dan Tokyo, Jepun.

-- BERNAMA