SHOTA Arveladze berkata Erik ten Hag akan membawa 'sesuatu yang istimewa' kepada Manchester United tetapi perlu diberikan masa.

Ten Hag meninggalkan Ajax untuk mengambil alih tugas di Old Trafford, menggantikan pengurus sementara, Ralf Rangnick.

Pengendali berusia 52 ditugaskan untuk membentuk semula The Red Devils berikutan sekali lagi mengharungi musim yang mengecewakan, di mana Ole Gunnar Solskjaer dipecat.

Bekas penyerang Ajax, Arveladze - yang kini mengendalikan Hull City - percaya Ten Hag mampu memberikan impak besar di United, tidak akan ada penyelesaian yang cepat.

"Erik telah menjadi sangat bijak," katanya. “[Dengan] kariernya, dia telah melakukan yang sangat baik dalam memilih pasukannya sebelum ini, hasil kerjanya sebelum ini.

"Di Bayern Munich, dia adalah ketua jurulatih pasukan kedua, dan kemudian dia berpindah ke Utrecht dan menjadi pasukan bola sepak yang hebat.

“Kemudian Ajax, sekali lagi, dia membawa mereka ke peringkat teratas di Eropah, memenangi semua trofi, dan kini, ke England.

“Dia sangat berprinsip. Dia tahu ideanya, falsafahnya dan dia pasti akan membawa sesuatu yang istimewa ke sana.

"Dia akan memerlukan masa untuk melakukan, untuk menunjukkan, untuk menerangkan cara dia mahu bermain [tetapi] saya cukup selesa dengan itu, bahawa dia pasti akan berjaya."

United tidak memenangi trofi sejak 2017 dan mereka tidak akan bermain dalam Liga Juara-Juara musim depan.