KUALA LUMPUR:Tatkala peminat dan pemerhati sukan tenis mengharapkan Serena Williams mara ke pusingan akhir Terbuka Australia 2021 dan memenangi trofi Grand Slam yang ke-24, bintang Jepun, Naomi Osaka berjaya memusnahkan harapan tersebut apabila mara ke pusingan akhir selepas menundukkan pemain di ranking ke-10 itu dengan 6-3 dan 6-4.

Mengimbau perlawanan sebentar tadi, Osaka memulakan langkah di set pertama dengan perasaan gemuruh manakala Williams bermula dengan cemerlang dan berjaya menguasai permainan dengan 2-0.

Walaupun menerima sokongan dan sorakan hebat daripada penonton di Rod Laver Arena, Williams mula menampilkan aksi ampuh seterusnya mencipta kesempatan buat pemain nombor tiga dunia itu untuk memberi serangan balas dan mendominasi set pertama.

“Saya bermula dengan perasaan yang gentar dan sangat gementar di permulaan set namun saya cuba untuk kembali fokus dan beraksi sebaiknya.

“Ini merupakan penghormatan buat saya untuk beraksi bersamanya di atas gelanggang yang sama.

“Bagi saya, biarpun menentang pemain terbaik dunia, saya tetap menganggap dia (Williams) sebagai lawan yang perlu ditundukkan,” katanya.

Menerusi pusingan kedua yang berdurasi 37 minit itu, Williams yang juga juara tujuh kali Terbuka Australia itu cuba bangkit untuk memenangi set tersebut dan mengheret perlawanan ke set ketiga.

Namun Osaka yang merupakan juara kejohanan pada 2019 itu berjaya mengekalkan momentumnya untuk merekodkan kemenangan straight set dalam aksi tersebut.

Aksi sebentar tadi merupakan pertemuan keempat kedua-dua jaguh tenis itu dan merupakan pertemuan kedua di pentas Grand Slam selepas final Terbuka Amerika 2018.

Osaka bakal bertemu jaguh Amerika Syarikat, Jennifer Brady di pusingan akhir yang dijadual berlangsung pada Sabtu bagi memburu trofi Grand Slam keempat miliknya.

Brady mara buat kali pertama selepas berjaya menewaskan Karolina Muchova dari Republik Czech dengan kemenangan menerusi set pertama dengan 6-4 dan set penentuan 6-4.