STEFANOS Tsitsipas mendedahkan dia telah menyangkal jangkaan doktornya selepas mara ke separuh akhir Terbuka Australia.

Pemain nombor empat dunia itu menjalani pembedahan siku kanannya November lalu dan hampir tidak mempunyai sebarang masa kembali ke gelanggang kompetitif menjelang kejohanan di Melbourne.

Doktornya mencadangkan bahawa mengambil bahagian dalam grand slam pertama 2022 adalah sesuatu yang mustahil, tetapi pemain Greece itu mara ke separuh akhir semalam selepas melakar kemenangan 6-3, 6-4, 6-2 ke atas Jannik Sinner.

"Saya agak pasti doktor saya sedang memerhati sekarang," kata pemain berusia 23 tahun itu dalam temu bual di gelanggang.

"Kami berdua tidak menjangkakan saya berada di sini, ia bukan sebahagian daripada rancangan kami. Dia memberitahu saya dia tidak melihat saya dapat bermain di Australia tetapi saya membuktikan dia salah.

"Dia seorang peminat tenis yang besar dan saya gembira saya menemui orang yang sesuai untuk membawa saya kembali dengan lebih kuat."


Tsitsipas mengatasi Sinner di Arena Rod Laver untuk mara ke separuh akhir Terbuka Australia buat kali kedua berturut-turut dan ketiga dalam tempoh empat tahun.