NOVAK Djokovic penuh beremosi selepas memenangi gelaran Terbuka Australia yang ke-10, sebelum mengisytiharkan, 'Saya tidak mahu berhenti di sini.'

Djokovic terus mengekalkan rentak cemerlang menewaskan Stefanos Tsitsipas 6-3, 7-6 (7-4), 7-6 (7-5) di Rod Laver Arena untuk menyamai rekod Rafael Nadal yang mencatatkan 22 kemenangan grand slam perseorangan lelaki.

Kemenangan Djokovic semalam juga meletakkannya kembali di kedudukan teratas ranking dunia, setahun selepas dia tidak dapat mempertahankan gelarannya di Melbourne Park selepas diusir keluar negara itu kerana status vaksinasinya.

Pemain berusia 35 tahun dari Serbia itu juga dihalang daripada bermain di Terbuka AS September lalu kerana keengganannya untuk mengambil vaksin coronavirus, tetapi dia telah mencipta impian untuk memulakan tahun 2023.

Dia dinobatkan sebagai juara Adelaide International 1 sebelum melanjutkan rentak kemenangan Terbuka Australia kepada 28 perlawanan, dengan kekalahan terakhirnya dalam kejohanan utama berlaku apabila tewas di tangan Hyeon Chung pada pusingan keempat pada 2018.

Ketika berada di Melbourne kali ini, Djokovic terpaksa berdepan dengan soalan mengenai bapanya, Srdjan, bergambar dengan sekumpulan lelaki mengibarkan bendera Russia yang dilarang masuk ke gelanggang semasa kejohanan itu.

Bapanya tidak menghadiri perlawanan separuh akhir anaknya bertemu Tommy Paul serta perlawanan akhir, tetapi legenda kelahiran Belgrade itu dapat memeluk ibu Dijana selepas mengalahkan Tsitsipas.

Djokovic, yang bergelut dengan kecederaan hamstring pada minggu pertama kejohanan, cukup beremosi ketika bergelar juara berikutan apa yang disifatkannya sebagai 'kemenangan terbesar dalam hidup saya' ketika ditemu bual di gelanggang.


"Apabila saya bertemu pasukan saya, saya cukup beremosi dan menangis terutama ketika bersama ibu dan abang saya, apabila saya memeluk mereka, kerana sehingga saat itu saya tidak membenarkan diri saya terganggu dengan perkara-perkara luar, gelanggang atau apa sahaja yang berlaku dalam menangani kecederaan.

"Perkara yang berlaku di luar gelanggang, juga, yang boleh menjadi gangguan besar kepada fokus saya, kepada permainan saya.

"Ia memerlukan tenaga mental yang sangat besar untuk kekal konsisten, kekal fokus, mengambil perkara hari demi hari, dan benar-benar melihat sejauh mana saya boleh pergi.

"Jika saya kembalikan masa dua setengah minggu lalu, saya tidak begitu menyukai peluang saya dalam kejohanan ini dengan cara yang saya rasakan dengan kaki saya. Kemudian ia hanya soal bertahan dalam setiap perlawanan, dalam setiap pusingan.

"Ia adalah satu kelegaan yang besar dan pelepasan emosi pada akhirnya. Cuma sukar untuk mencari sebarang perkataan tambahan sebenarnya. Ia adalah satu perjalanan yang panjang, tetapi cukup istimewa."

Dia akan menuju ke Terbuka Perancis Mei ini mengintai gelaran ke-23 dan tidak sabar-sabar untuk meningkatkan kutipan 24 di Margaret Court.