Kerajaan negeri Terengganu memandang serius kelemahan dari segi penyelenggaraan dan pengurusan kemudahan sukan di negeri ini, kata Pengerusi Jawatankuasa Belia dan Sukan negeri Datuk Rozi Mamat.


Beliau berkata kerajaan negeri sudah menghabiskan lebih ratusan juta ringgit bagi membangunkan kemudahan sukan yang ada namun tahap penyelenggaraan dan pengurusannya masih agak mengecewakan.

"Kerajaan negeri bercadang menempatkan seseorang yang berpengetahuan dalam bidang teknikal untuk memastikan kemudahan sukan dapat diuruskan dengan baik," katanya kepada pemberita selepas Mesyuarat Majlis Sukan Negeri Terengganu (MSNT) dengan Persatuan-Persatuan Sukan Negeri di sini, Rabu.

Katanya kerajaan negeri pada dasarnya bersedia untuk mempertingkatkan kemudahan sukan dan mengeluarkan peruntukan kewangan yang besar untuk pembangunan sukan negeri.

"Bagaimanapun, aspek penyelenggaraan dan pengurusan kemudahan sukan sedia ada perlu dipertingkatkan terlebih dahulu, kerana kegagalan berbuat demikian hanya akan merosakkan kemudahan itu, walaupun ia bertaraf antarabangsa,"katanya.

Mengenai mesyuarat itu, Rozi berkata ia antara lain membincangkan persediaan bagi menghadapi temasya Sukan Malaysia (Sukma) tahun depan di Sarawak dan untuk memberi peluang kepada presiden persatuan sukan meluahkan permasalahan persatuan masing-masing.

"Terengganu mempunyai banyak bakat sukan yang boleh digilap dan ada sukan-sukan tertentu di negeri ini dilihat mampu bersaing dan menyerlah di peringkat kebangsaan dan antarabangsa.

"Saya yakin usaha untuk terus unggul dalam persada sukan ini akan tercapai seiring dengan tahap pengurusan kemudahan sukan yang terbaik," katanya.