ZLATAN Ibrahimovic telah mengumumkan persaraannya daripada bola sepak pada usia 41 tahun.

Penyerang AC Milan itu membuat pengumuman di padang San Siro selepas perlawanan terakhir kelabnya musim Serie A.

“Saya mempunyai banyak kenangan dan banyak emosi di sini,” kata pemain antarabangsa Sweden itu.

“Kali pertama saya tiba di sini awak memberi saya kebahagiaan. Kali kedua, sayang. Saya akan menjadi peminat Milan seumur hidup.

“Masanya telah tiba untuk mengucapkan selamat tinggal kepada bola sepak, tetapi tidak kepada anda. Jumpa lagi, jika anda bernasib baik. Forza Milan dan selamat tinggal.”

Ibrahimovic yang jelas penuh beremosi telah diraikan oleh peminat Milan dan kemudian diberikan penghormatan oleh rakan sepasukannya ketika dia meninggalkan padang.

Bekas penyerang Manchester United itu telah menghabiskan sebahagian besar musim ini dihimpit masalah kecederaan, bermain hanya empat kali untuk Milan dan menjaringkan satu gol dalam kekalahan 3-1 di Udinese pada Mac.

Pada Julai tahun lalu dia memperbaharui kontraknya untuk setahun lagi, walaupun berdepan prospek pemulihan yang panjang daripada pembedahan lutut.

Tidak lama selepas membantu Milan memenangi kejuaraan Serie A, dia telah menjalani prosedur pembedahan pada lutut kirinya yang disebabkan oleh kecederaan ligamen anterior cruciate sebelum ini.

Seperti yang dijangkakan itu bermakna tempoh rehat yang panjang dan Ibrahimovic tidak membuat penampilan pertamanya musim ini sehingga penghujung Februari.

Ibrahimovic memulakan kariernya di Malmo dan menyertai Ajax pada 2001 selepas menolak cadangan pengurus Arsenal, Arsene Wenger. - Stadium Astro