NEW YORK: Aplikasi media sosial, Twitter dalam usaha untuk menggalakkan pengguna membeli langganan tanda semaknya melancarkan perkhidmatan premiumnya sekali lagi selepas percubaan terdahulu gagal pada bulan lalu.

Platform media sosial berkenaan memaklumkan aplikasi ini membolehkan pengguna membeli langganan Twitter Blue bagi mendapatkan tanda biru serta akses ciri khas.

Dalam pada itu, syarikat milik jutawan Elon Musk itu juga memperkenalkan tanda semak berwarna emas untuk jenama perniagaan di Twitter.

Kredit: Twitter Coca Cola

Label emas muncul pada profil akaun untuk Coca-Cola, Nike, Google dan puluhan syarikat mega lain.

'Tanda semak emas menunjukkan bahawa akaun itu adalah akaun perniagaan rasmi melalui Twitter Blue for Business,' kata Twitter di laman web sokongan.

Tanda biru Twitter sebelum ini diberikan kepada syarikat, selebriti, entiti kerajaan dan wartawan yang disahkan oleh platform itu. 

Selepas Musk membeli Twitter dengn nilai $ 44 bilion (RM191.73 bilion) pada bulan Oktober, beliau melancarkan perkhidmatan memberikan cek biru kepada sesiapa yang sanggup membayar AS$ 8 (RM35) sebulan.

Namun begitu, terdapat beberapa akaun palsu yang menyamar sebagai syarikat Nintendo, syarikat farmaseutikal Eli Lilly dan banyak lagi sehingga memaksa Twitter menggantung semula perkhidmatan selepas hari pelancaran.