PENJUALAN produk tiruan bukan sesuatu yang baharu, sebaliknya isu ini sudah lama berlarutan.

Bukan sahaja syarikat atau pemilik jenama sah sahaja yang menanggung kerugian, malah pelanggan turut tertipu dengan produk yang dibeli.

Kualiti merupakan perkara utama yang perlu dijaga dan aspek sebenar yang pelanggan mahukan. Sebagai pengguna, kita sendiri memerlukan pembelian produk dengan nilai yang berbaloi.

Namun, terdapat segelintir pihak yang memanipulasi keadaan dengan menawarkan produk tiruan.

Bagi mengawal perkara itu, pengeluar serbuk pencuci jenama TOP (dari Jepun), Southern Lion dan prinsipalnya di Jepun bekerjasama dengan bahagian penguatkuasaan Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP) bagi mengekang kes penjualan produk tiruan jenama serbuk pencuci terkemuka itu.

Menerusi kerjasama tersebut, pihak KPDNHEP baru-baru ini berjaya menyita sebanyak 651 pek serbuk pencuci tiruan yang menyalahgunakan cap dagangan berdaftar detergen TOP tanpa autoriti ataupun kebenaran syarikat berkenaan.

KPDNHEP berjaya menyita sebanyak 651 pek serbuk pencuci tiruan TOP ketika sebuan dijalankan baru-baru ini.

Terdapat perbezaan di antara produk serbuk pencuci TOP tulen dengan yang tiruan:

1. Pengguna perlu meneliti visual pembungkusan. Bahagian atas bungkusan TOP yang tulen dipotong dengan menggunakan mesin, justeru ia kelihatan kemas dan tidak mempunyai bentuk potongan yang tajam.
2. Pembungkusan produk tiruan mengandungi banyak kesilapan ejaan.
3. Serbuk pencuci tiruan berkualiti rendah dan tidak berupaya mencuci dengan bersih.
4. Dijual pada harga yang murah melalui jualan kilat di laman media sosial.

Perbezaan antara pek pembungkusan TOP tulen dan tiruan.

Kita boleh menjadi pengguna yang bijak dan cakna agar dapat berbelanja dengan berhemah.

Pengguna perlu sentiasa membeli produk serbuk pencuci TOP daripada peruncit dan kedai dalam talian yang dipercayai supaya produk yang dibeli tersebut diyakini tulen.

Pengguna yang mempunyai sebarang masalah atau pertanyaan boleh menghubungi talian Careline Southern Lion di 1800-880-133.

Orang awam juga boleh melaporkan penjualan produk yang disyaki palsu kepada KPDNHEP dengan menelefon Pusat Operasi Penguatkusaan di talian 1-800-886-800 atau 03-8882 6088.

Visual pendidikan boleh didapati di laman web Southern Lion, www.southernlion.com.my dan di laman Facebook TOP Detergent Malaysia, TOPdetergentMY.