SELEPAS Perdana Menteri mengumumkan Lembah Klang beralih ke Fasa 2 Pelan Pemulihan Negara baru-baru ini, kebanyakan ibu bapa telah mula membawa anak-anak keluar beriadah dan berkelah di kawasan air terjun, pantai, taman rekreasi dan beberapa lokasi lain lagi.

Ini berikutan untuk ‘melepaskan angin’ anak-anak yang dah lama terperap dalam rumah sejak beberapa bulan lalu. Bagaimanapun, masih ada juga segelintir orang awam memberi pandangan negatif kepada ibu bapa yang membawa anak keluar beriadah dan meninggalkan pelbagai komen.

Bagi mengelakan tanggapan negatif, melalui perkongsian Dr Husna Musa, beliau telah berkongsi aktiviti yang boleh dilakukan bersama keluarga ketika bawa anak keluar.

Walaupun berada di luar rumah dan negara akan beralih ke fasa endemik selepas ini, keselamatan dan kesihatan tetap nombor satu!


Tip bermain di luar dengan selamat bersama anak-anak




Menurut Dr Husna, semua ibu bapa mahukan yang terbaik buat anak-anak mereka. Oleh itu, terdapat beberapa langkah pencegahan yang boleh dilakukan sepanjang melakukan aktiviti luar bagi memastikan keselamatan anak-anak yang belum diberi vaksin.

Secara amnya, semakin dekat anda berinteraksi dengan orang lain dan semakin lama interaksi, semakin tinggi risiko penyebaran COVID-19.

Saya tahu sukar bagi semua orang, termasuk kanak-kanak. Mereka perlu keluar dan berinteraksi, jadi sebagai ibu bapa kita perlu memastikan bahawa mereka mampu melakukannya dengan cara yang lebih selamat.

Bagaimana kita dapat menurunkan risiko kita terutamanya anak-yang anak masih belum diberi vaksin?


Saya ingin mencadangkan laman web ini microcovid.org di mana anda dapat menilai risiko untuk aktiviti tertentu secara objektif dengan juga memasukkan parameter seperti topeng yang digunakan, status vaksinasi, orang yang termasuk dan banyak lagi.

Kita perlu dapat membuat keputusan yang tepat dan selamat untuk keluarga kita. 


Tahap risiko aktiviti semasa COVID-19 bersama keluarga



Ini langkah terbaik dan selamat ketika bermain di luar

Kongsi Dr Husna lagi, melakukan aktiviti di luar sememangnya lebih kurang risiko penularan COVID-19 kerana banyak ruang untuk amalkan penjarakan sosial serta pengudaraan atau 'ventilation' yang lebih baik tetapi ingat, tidak semestinya tiada risiko langsung.

Aktiviti luar boleh berisiko sekiranya langkah pencegahan lain tidak diambil.




Antara faktor-faktor yang boleh mengurangkan risiko penularan adalah (CDC):

Secara kesimpulannya, langkah-langkah yang boleh diambil adalah:

Kredit: Instagram Dr Husna Musa

* Artikel asal disiarkan di Pa&Ma.