SEMEMANGNYA bulan Ramadan sangat sinonim dengan buah kurma.

Walaupun luarannya tidak begitu menarik, namun, ketahuilah, kurma merupakan salah satu bahan terbaik untuk diet harian kerana banyak manfaat kesihatannya.

Kurma yang juga dikenali sebagai tamar mempunyai 'kuasa luar biasa', padat dengan serat untuk membantu anda kenyang lebih lama, serta menggalakkan pencernaan yang sihat.

Kurma dalam Islam

Kurma atau pokok kurma disebut dalam al-Quran sebanyak 22 kali, lebih banyak berbanding pokok buah-buahan lain.

Nabi Muhammad SAW mengetahui manfaatnya dan sangat gemar memakannya. Baginda akan menerimanya sebagai hadiah dan berkongsi faedah memakan kurma dalam Islam dengan umatnya.

Kita suci al-Quran juga memberitahu kita tentang bagaimana memakan kurma Islam boleh membantu dengan kesakitan kehamilan dan kelahiran dalam surah Maryam.

Maryam (AS) mengalami kesakitan semasa mengandungka Nabi Isa (AS), maka Allah SWT mengarahkannya untuk memakan kurma bagi mengurangkan ketidakselesaannya.

Kenapa makan kurma?

Kurma mempunyai rasa yang sedap dan kebanyakan kita terpikat dengan kemanisannya.

Selain daripada rasa dan tekstur yang unik, kurma padat dengan kebaikan zat besi, folat, protein, serat, kalsium, magnesium dan vitamin B6.

Buah penawar semua penyakit

Kurma mungkin salah satu buah yang paling bermanfaat untuk manusia.

Menurut perubatan moden, kurma mempunyai 10 unsur yang penting untuk kita kekal sihat dan cergas. Gula dalam kurma adalah fruktosa dan tidak meningkatkan berat badan. Vitamin B6 melegakan saraf dan banyak terdapat dalam kurma.

Pakar perubatan menasihatkan warga emas dan mereka yang mengalami tekanan untuk makan tiga biji kurma pada waktu pagi, tengahari dan petang. Kurma juga mengandungi magnesium, yang menguatkan otot dan baik untuk wanita hamil dan mencegah kanser.

Dalam 100 gram kurma, terdapat 1.5 gram protein, 50 gram karbohidrat dan 225 kalori. Inilah sebabnya mengapa ia bermanfaat bagi mereka yang bekerja dalam sektor yang memerlukan kekuatan fizikal atau mental, atau mengalami keletihan akibat penyakit. Kurma juga baik untuk anemia, batuk kering dan masalah tulang berkat tahap fosforus, kalsium dan zat besinya.

Masa terbaik untuk makan kurma?

Makan kurma pada awal pagi memberikan tubuh anda rangsangan tenaga yang sangat diperlukan.

Selain itu, pengambilan pada waktu pagi membantu membunuh cacing dalam usus, membantu membersihkan organ penting dan meningkatkan kesihatan jantung dan hati.

Kehadiran antioksidan pula membantu memberikan kulit dan rambut kilauan semula jadi.