KUALA LUMPUR: Menopaus atau putus haid yang merupakan proses biologi semula jadi menandakan berakhirnya tempoh reproduksi seorang wanita, sering menimbulkan salah faham dan stigma sosial sehingga tidak ramai mahu berbincang mengenainya secara terbuka.

Perunding Obstetrik dan Ginekologi dari Pusat Perubatan Sunway, Bandar Sunway Dr Syeda Nureena Zaidi berkata menopaus yang biasanya terjadi 12 bulan selepas haid terakhir, boleh menjadi fasa sukar kepada wanita yang memerlukan sokongan dan pemahaman supaya peralihan fasa itu berjalan lancar.

Beliau berkata peralihan fasa itu bermula dengan perubahan hormon apabila badan tidak lagi menghasilkan estrogen ketika mencapai usia 50-an, selain gejala seperti rasa panas secara tiba-tiba, keletihan, kekeringan faraj dan insomnia menjadi semakin ketara.

Menurutnya gejala yang dialami itu boleh ditangani jika wanita memahami dan mempersiapkan diri termasuk melengkapkan diri dengan pengetahuan berkaitan menopaus, selain berbincang mengenainya dengan kumpulan sokongan.

"Apabila seseorang wanita melalui fasa menopaus, mereka akan mengalami pelbagai impak kesihatan lebih daripada sekadar putus haid. Menopaus juga dikaitkan dengan peningkatan risiko penyakit kardiovaskular, osteoporosis, diabetes tahap dua dan penyakit demensia.

"Estrogen membantu melindungi penuaan kulit dengan meningkatkan kandungan kolagen dan menjaga kelembapan kulit serta berpotensi mempercepatkan penyembuhan luka. Risiko penyakit jantung pada wanita menopaus juga semakin meningkat kerana kekurangan estrogen yang turut berfungsi melindungi jantung," katanya menerusi kenyataan di sini hari ini.

Dr Syeda berkata satu lagi kekhuatiran ialah kepada wanita yang mengalami Sindrom Ovari Polisistik (PCOS) apabila menopaus mewujudkan keadaan unik kerana PCOS telah mengubah keseimbangan hormon sejak usia lebih muda, dan mereka memerlukan pemantauan lebih rapi serta penjagaan khusus untuk mengawal tahap hormon dan menguruskan haid yang tidak teratur.

Bagi wanita yang berdepan gejala menopaus teruk, Dr Syeda berkata Terapi Penggantian Hormon (HRT) menjadi pilihan tepat kerana HRT yang melibatkan rawatan terapi estrogen tambah progestin (OPT) dan terapi estrogen sahaja (OT) dapat membantu badan menambah semula kekurangan hormon selain menangani gejala ketara seperti demam panas serta perubahan mood.

Selain itu, terapi penggantian estrogen pada wanita yang sudah menopaus juga dapat mengurangkan risiko penyakit jantung koronari, meningkatkan aliran darah dan mengurangkan aterosklerosis yang dilihat bukan sahaja berkesan mengurangkan rasa tidak selesa serta gejala semasa menopaus tetapi juga membantu meningkatkan kualiti hidup secara keseluruhan semasa mengharungi fasa itu.

"Kunci rawatan HRT adalah bermula lebih awal (dalam tempoh sepuluh tahun menopaus) kerana kesan jangka panjang HRT akan bertahan lebih lama untuk wanita dan akan lebih bermanfaat," katanya.

Dr Syeda bagaimanapun menekankan kepentingan untuk keputusan menjalani rawatan HRT dibuat dengan maklumat tepat selain menegaskan pilihan pesakit adalah mustahak seperti pertimbangan sejarah keluarga dan kesihatan secara keseluruhan, selain memerlukan komunikasi terbuka dengan penyedia penjagaan kesihatan bagi mengurangkan potensi risiko dan membolehkan wanita membuat pilihan paling sesuai.

Beliau juga menyeru supaya wanita berbincang mengenai pengalaman menopaus dengan rangkaian sokongan bagi mengelakkan tekanan mental dan kemurungan khususnya kepada mereka tidak mempunyai saluran sewajarnya untuk berkongsi gejala dialami.

"Bincangkan gejala anda dengan rangkaian sokongan anda (termasuk) pakar sakit puan apabila mengalami menopaus dan bukannya hanya (berbincang) mengenai pap smear. Kami dapat membantu memantau gejala menopaus tidak teratur, meredakan kebimbangan dihadapi dan memberikan penyelesaian terbaik," katanya.

-- BERNAMA