CUBA pejamkan mata. Dengarkan bunyi desiran ombak. Bernafaslah dalam kesegaran tropika. Rasakan hangat ciuman matahari. Benamkan jari jemari kaki dalam pasir yang berbutir halus. Laraskan minda dan jiwa, lepaskan sebentar segala beban dunia.

Kemudian, bukalah mata untuk menyaksikan segalanya. Keindahan alam yang tersaji ternyata bukan angan-angan. Air laut jernih membias warna firus, lambaian hijau rimba serta rona biru berlapis-lapis dari garis horizon adalah tenaga yang perlu diserap sepenuhnya.

Itulah yang boleh dirasai sekiranya berpeluang untuk menjelajah ke taburan pulau eksotik di perairan Johor, khususnya di daerah Mersing.

Kesempatan bertandang ke Pulau Rawa, Pulau Tengah, Pulau Besar dan Pulau Sibu pada hujung minggu lalu telah dinikmati lebih 30 petugas media termasuk blogger kembara, dalam program jelajah pulau anjuran Persatuan Penulis Pelancongan Malaysia (TRAM) dengan kerjasama Tourism Johor dan Kerajaan Negeri Johor.

Setiap pulau yang dikunjungi mempunyai keistimewaan tersendiri, daripada bentuk landskap, perkhidmatan nilai tambah hinggalah kepada konsep penginapannya.

Daripada yang berkadar mesra bajet hinggalah kepada yang mencetus kepuasan citarasa mewah, semuanya ditawarkan di pulau-pulau peranginan tersebut. Apa yang penting adalah untuk merancang tarikh libur yang paling sesuai bersama keluarga atau teman-teman, kerana pulau-pulau yang bertaburan bagaikan permata di perairan Mersing ini tentunya tidak mengecewakan.

Berikut adalah catatan sepintas lalu dan rakaman lensa bagi setiap pulau yang dimaksudkan:

PULAU RAWA

Menikmati gaya kehidupan pulau dalam jumlah khalayak yang terkawal. Itulah keistimewaan Pulau Rawa apabila pihak pengurusan Rawa Island Resort (salah satu daripada dua resort yang beroperasi di keseluruhan pulau) sangat mengambil berat soal kelestarian alam semulajadi. Resort ini memastikan tetamunya tidak melebihi jumlah tertentu. Antara 180 orang secara ideal hingga 250 orang maksimum, itulah had 'populasi' yang dibenarkan berada di Pulau Rawa pada satu-satu masa.

Bukan bermakna ia terlalu eksklusif untuk dikunjungi, namun langkah itu lebih kepada memastikan tetamunya dapat merasai detik percutian yang tidak terlalu komersial hingga mengorbankan keselesaan majoriti. Begitu juga engan keputusan tidak membenarkan aktiviti sukan air bermotor, tanggungjawab terhadap survival karang laut dan hidupan marin lain menjadi keutamaan. Namun, jangan sangka tiada pilihan aktiviti lain yang menyeronokkan jika anda berpeluang menginap di sini.

Dengan lebih 70 unit penginapan pelbagai konsep, waktu di luar kamar boleh diisi dengan kembara mendaki puncak Rawa, meneroka hutan, bersnorkeling, selam skuba, bermain gelongsor air, berkayak mahupun bermandi peluh dengan menyertai acara sukan pantai. Selain bermandi-manda atau berjemur di bawah matahari, resort ini juga menyediakan beberapa sudut privasi untuk menikmati kedamaian suasana.

Selangkah terus ke pasir pantai. Inilah gaya penginapan di Rawa Island Resort. - Foto Astro AWANI/HAMZAH HAMID

Kerseronokan bermain gelongsor air di jeti Pulau Rawa seharusnya dicuba. - Foto Astro AWANI/HAMZAH HAMID

Selesai aktiviti snorkeling, apa kata berehat sebentar di kerusi malas sambil menikmati horizon. - Foto Astro AWANI/HAMZAH HAMID

PULAU TENGAH

Satu pulau, satu resort. Jika sebelum ini ia hanya sebuah lokasi persinggahan tatkala aktiviti singgah pulau (island hopping) di sekitar perairan Mersing, Pulau Tengah kini mencipta tanda aras percutian mewah apabila Batu-Batu Resort memulakan operasinya.

Menyambut tetamu dengan hanya 22 bilik penginapan vila yang mengangkat seni bina tradisional, keseluruhan struktur resort ini patuh pada kewujudan alam sekitar kerana dibina tanpa mengorbankan unsur semulajadi di situ. Resort ini juga mempunyai santuari penetasan penyu dengan seliaan kumpulan petugas berpengalaman yang dedikasi dalam usaha pemuliharaan spesies tersebut.

Ternyata, momen menghargai ketenangan suasana dan ilham penyatuan manusia dengan alam turut menjadi teras falsafah di sebalik pembinaannya. Maka tetamu yang menginap di Batu-Batu Resort benar-benar membayar harga yang tinggi untuk menikmati segalanya pada nilai optimum. Kadar penginapan 3 hari 2 malam di sini bermula RM4,000. Bila lagi hendak menikmati percutian seumpama bintang antarabangsa?

Sambutan di jeti Batu-Batu Resort seolah-olah memberi isyarat percutian pulau yang mewah. - Foto Astro AWANI/HAMZAH HAMID

Sesiapapun pasti setuju, sesi menjamu selera akan lebih nikmat jika ditemani bayu laut dan pemandangan sebegini. - Foto Astro AWANI/HAMZAH HAMID

Kejernihan air yang membias warna firus adalah suatu nilai istimewa saat bercuti di Pulau Tengah. - Foto Astro AWANI/HAMZAH HAMID

PULAU BESAR

Jika mahukan pilihan penginapan berdasarkan variasi bajet, Pulau Besar adalah destinasinya. Rangkaian penginapan seperti di Aseania Resort, Mirage island Resort dan D'Coconut Island Resort serta beberapa yang lain mewujudkan kepelbagaian dari segi tawaran perkhidmatan, gaya percutian dan juga nilai tambahan yang mengikut kehendak pengunjung.

Hamparan pantai yang panjang menjadi kelebihan di pulau ini kerana sesi 'jelajah kampung', sama ada berjalan kaki atau berbasikal boleh dilakukan sepanjang masa, melewati halaman hadapan resort berbeza tanpa sebarang sekatan.

Sepanjang laluan tersebut, anda boleh menyaksikan sendiri aktiviti tradisi pulau, termasuk perusahaan sokongan pelancongan yang dijalankan penduduk asal Pulau Besar. Kini hanya tinggal kira-kira 10 keluarga yang masih setia menghuni pulau itu. Cubalah dekati mereka dengan sapaan mesra, kerana itu mungkin membuka peluang untuk perbualan yang lebih mendalam tentang sejarah dan keistimewaan pulau tersebut.

Jika tidak berbasahan di dalam air laut, mungkin juga boleh sekadar bermalas-malasan di bawah redup. - Foto Astro AWANI/HILAL AZMI

Penginapan ala desa berlatarkan bukit-bukau menghijau di Aseania Resort, Pulau Besar. - Foto Astro AWANI/HILAL AZMI

Rumah pokok yang menawarkan kelengkapan aktiviti rekreasi air dan bar minuman untuk tetamu. - Foto Astro AWANI/HILAL AZMI

PULAU SIBU


Ini pula sebuah pulau yang menawarkan gaya berbeza. Masih mengekalkan nilai asas sebuah perkampungan nelayan, aktiviti waktu lapang pengunjung boleh dimanfaatkan dengan meneroka suasana kampung sama ada berjalan kaki atau berbasikal menyusuri laluan tepi pantai antara jeti Sari Pacifica Resort hingga ke jeti kedua yang berada di pekan.

Dalam jarak perjalanan 2 kilometer antara kedua-dua jeti itu, anda boleh meninjau beberapa kelompok binaan rumah kampung pinggir laut, kem bina diri, chalet persendirian hinggalah ke bangunan kemudahan asas di pekan seperti kedai, dataran awam serta sekolah.

Padang menghijau dan lambaian pohon kelapa tentunya mengingatkan tentang suasana di kampung halaman sendiri.

Di sini, masa berlalu dengan perlahan. Tidak perlu tergesa-gesa. Hela nafas percutian anda dengan setenang mungkin, kerana ini ganjaran anda setelah penat bekerja. Selamat bercuti!

lah salah satu elemen persekitaran yang menyambut di jeti Pulau Sibu. - Foto Astro AWANI/HAMZAH

Rindukan suasana kampung? Bayangkan sajian pemandangan ini ketika berada di Pulau Sibu. - Foto Astro AWANI/HAMZAH HAMID

Tidak perlu tergesa-gesa, hayatilah ketenangan saat meneroka suasana kampung di Pulau Sibu. - Foto Astro AWANI/HAMZAH HAMID

Tetamu Rawa Island Resort (salah satu daripada dua resort yang beroperasi di seluruh pulau) boleh juga menghabiskan masa dengan


** Sudah teruja? Teruskan mengikuti AstroAwani.com untuk siri laporan seterusnya yang akan memberi ulasan bagi setiap pulau secara khusus.