DI BULAN bulan Ramadan, ramai yang memilih untuk membeli makanan di bazar kerana terdapat pelbagai pilihan dan semuanya nampak enak di mata.

Setelah seharian penat bekerja, bazar Ramadan dianggap sebagai "penyelamat" kerana tidak lagi perlu bersusah-payah untuk memasak di rumah.

Selain bazar Ramadan, ada peniaga yang menjalankan perniagaan makanan daripada rumah, membekalkan makanan siap masak, sama ada yang dihantar sendiri oleh peniaga atau menggunakan khidmat penghantaran.

Masih ingatkah tentang "tragedi puding buih" pada bulan Ramadan tahun lepas?

Laporan ketika itu menyebut 99 individu telah dilaporkan mendapatkan rawatan akibat keracunan makanan selepas memakan puding buah yang dibeli.

Lebih menyedihkan seorang daripada mangsa meninggal dunia akibat mengalami komplikasi yang teruk.

BACA: Mangsa keracunan puding buih meninggal dunia

Fakta paling penting tentang keracunan makanan ialah ia boleh dielakkan dengan mengamalkan tatacara penyediaan dan pengendalian makanan yang betul.

Menurut kenyataan bersama Pakar Mikrobiologi Klinikal, Prof Madya Dr Nurul Azmawati Mohamed dan Pakar Perubatan Kesihatan Awam, Fakulti Perubatan dan Sains Kesihatan Universiti Sains Islam Malaysia, Prof Madya Dr Mohd Dzulkhairi Mohd Rani, keracunan makan boleh terjadi disebabkan oleh penyediaan makanan yang tidak sempurna dan tidak bersih.

“Telur dan daging ayam misalnya, berisiko untuk menyebabkan jangkitan bakteria Salmonella. Apabila telur atau daging ayam tidak dicuci bersih dan dimasak sempurna, seseorang boleh mendapat keracunan yang dinamakan Salmonellosis,” ujar mereka.


Telur dan daging ayam misalnya, berisiko untuk menyebabkan jangkitan oleh  bakteria Salmonella. Apabila telur atau daging ayam tidak dicuci bersih dan dimasak sempurna, seseorang boleh mendapat keracunan yang dinamakan Salmonellosis

Satu lagi penyakit yang berkaitan dengan makanan ialah penyakit demam kepialu atau tifoid.

Kuman Salmonella typhi, penyebab jangkitan tifoid, disebarkan daripada seorang individu kepada individu yang lain melalui tangan yang dicemari oleh najis.

Justeru, beberapa langkah disaran untuk pembeli makanan bagi mengurangkan risiko keracunan makanan, bukan sahaja semasa bulan Ramadan, tetapi juga boleh dijadikan panduan sepanjang masa:

1. Memasak sendiri di rumah, rancang menu serta buat persediaan awal.

2. Tidak membeli makanan yang telah dikenal pasti rosak seperti berbau, berbuih dan berubah tekstur.

3. Tidak membeli makanan berisiko seperti puding dan kek yang menggunakan telur mentah sebagai bahan.

4. Sekiranya penjual makanan tidak menggunakan penyepit makanan untuk memindahkan kuih atau makanan daripada bekas ke plastik pembungkus, jangan teruskan pembelian

5. Lihat tangan dan kuku pengendali makanan. Sekiranya kuku mereka panjang, memakai aksesori yang keterlaluan seperti cincin dan gelang tangan semasa mengendalikan makanan, beli makanan daripada penjual lain.

6. Pastikan pengendali makanan memakai penutup kepala.

7. Untuk makanan seperti nasi kerabu, jangan beli daripada pengendali makanan yang menggunakan tangan untuk memecahkan keropok dan mengambil ulam-ulaman.

8. Beli hanya daripada peniaga makanan yang memaparkan lesen pengendali makanan termasuk pengesahan suntikan vaksin tifoid.

9. Tanya penjual makanan, bilakah makanan tersebut dimasak? Elakkan membeli makanan yang telah dimasak terlalu lama.

10. Jangan beli sekiranya makanan tersebut dalam keadaan terdedah. Ini berisiko untuk mendapat jangkitan bawaan lalat, pencemaran silang ataupun tercemar dengan bendasing.