KUALA LUMPUR: Sakit kepala tegang dan migrain boleh bertukar menjadi sakit kepala kronik dan kajian menunjukkan dua peratus pesakit migrain bertukar kepada migrain kronik setiap tahun.

Pakar Perunding Neurologi dan Perubatan Dalaman Pusat Perubatan Sunway Velocity (SMCV) Dr Kok Chin Yong berkata sakit kepala tegang, adalah yang lazim berlaku di Malaysia (26.5 peratus), diikuti migrain (9.0 peratus) dan pelbagai jenis sakit kepala lain (28.2 peratus).

Kajian komuniti mengenai sakit kepala di Malaysia adalah berdasarkan kriteria diagnostik International Headache Society (IHS), daripada Sakit Kepala: Jurnal Sakit Kepala dan Muka.

Menurut Dr Kok, sakit kepala kronik ditakrifkan sebagai sakit kepala yang berlaku selama 15 hari atau lebih dalam sebulan, melebihi tiga bulan dan ia tidak boleh dipandang ringan.

"Walaupun ia (sakit kepala kronik) mungkin tidak selalu menjadi penanda sesuatu yang serius, seseorang itu harus mendapatkan rawatan perubatan jika sakit kepala disertai dengan gejala lain seperti kebas, lemah, sukar bercakap dan berjalan, gangguan penglihatan, demam dan penurunan berat badan, " katanya dalam satu kenyataan.

Menurut Dr Kok, kebanyakan pesakit mengalami sakit kepala jenis episodik yang muncul dan hilang dengan sesetengah individu memerlukan sedikit atau tiada ubat penahan sakit untuk menguruskan kesakitan.

Beliau berkata rata-rata pesakit sakit kepala kronik juga mengalami jenis sakit kepala akibat penggunaan ubat-ubatan (KKM) dengan sebahagian besarnya kurang didiagnosis tetapi boleh dirawat dengan mengawal penggunaan ubat penahan sakit untuk mengurangkan keterukan kesakitan.

Dr Koh menjelaskan bahawa migrain boleh melemahkan dengan menjejaskan kehidupan dan kerja seseorang, manakala ia boleh menjadi lebih teruk dengan aktiviti fizikal, menjejaskan tumpuan dan tumpuan yang sebagai balasannya mengurangkan kecekapan seseorang di tempat kerja mereka.

"Migrain episodik boleh dicegah daripada bertukar menjadi migrain kronik dengan mengambil ubat pencegahan yang baik dan membuat perubahan gaya hidup. Perubahan gaya hidup ini termasuk senaman yang kerap, menguruskan tahap tekanan dan mendapatkan jam tidur yang betul," kata Dr Kok.

Menurutnya, strategi bukan dadah adalah penting kerana ia boleh memburukkan dan mencetuskan migrain. Seseorang memerlukan sekurang-kurangnya tujuh jam tidur yang berkualiti - tidak mengambil alkohol untuk tidur atau mengambil kafein lewat daripada pukul 3 petang kerana ia menjejaskan kualiti tidur anda.

"Masa menonton skrin dengan lama juga boleh mencetuskan migrain terutamanya kepada orang dewasa muda, dan pesakit ini sensitif kepada lampu dan bunyi berkelip, yang juga boleh memburukkan lagi migrain," katanya.

Dr Kok berkata kunci untuk mencegah migrain adalah keteraturan. Pesakit migrain perlu mempunyai waktu makan dan tidur yang teratur kerana kekurangannya boleh mencetuskan serangan migrain.

Beliau berkata jika seseorang kerap diserang, dia perlu menyedari bahawa terdapat ubat pencegahan yang baik dan berkesan untuk mengurangkan beban kerana ubat boleh didapati dalam bentuk pil dan suntikan.

"Kaedah suntikan amat mudah diberikan dan boleh mengurangkan kekerapan dan keterukan serangan migrain," menurut Dr Kok.

Sementara itu, Perunding Pakar Bedah Saraf SMCV Dr Gerard Arvind Martin berkata pesakit yang mengalami sakit kepala secara beransur-ansur atau semakin teruk, kadang-kadang boleh didiagnosis dengan keadaan pembedahan saraf yang mengancam nyawa, dan jika tidak dirawat, boleh membawa maut.

Beliau berkata bahawa sesetengah sakit kepala boleh menjadi tanda abnormal seperti tumor, yang kemudiannya boleh mengakibatkan sakit kepala yang mungkin melibatkan seluruh kepala atau sebahagian daripadanya, dan ia terutama berlaku bagi mereka yang sakit kepala disebabkan oleh tumor atau keadaan vaskular seperti aneurisme.

Dr Gerard berkata kehadiran tumor mungkin akan menjejaskan kawasan tertentu kerana ia tumbuh dan membengkak di dalamnya, sekali gus boleh menyebabkan gejala yang berkaitan dengan bahagian otak tersebut.

"Tumor akan tumbuh dan semakin membesar, sama ada dengan cepat atau perlahan dari semasa ke semasa dan menolak otak, menyebabkan otak bertindak balas terhadap tisu tumor dan pembengkakan pada otak akan berlaku seiring kejadian sakit kepala," katanya.

Selain sakit kepala, Dr Gerard berkata pesakit juga perlu mengambil kira fungsi neurologi lain yang terjejas seperti kemerosotan dalam membuat keputusan, pemikiran dan ingatan.

Kejadian sawan, sama ada sebelum, semasa atau selepas timbulnya sakit kepala juga boleh menjadi ciri yang mengiringi tumor otak, tambahnya.

Apabila pesakit datang ke hospital dengan beberapa atau semua simptom ini, pemeriksaan imbasan CT (computed tomography) awal dilakukan, dengan MRI (pengimejan resonans magnetik) dalam masa terdekat bergantung pada penemuan CT awal dan jenis rawatan yang dicadangkan," katanya.

Bagaimanapun, Dr Gerard memberi jaminan kepada pesakit bahawa tidak semua kejadian sakit kepala adalah petunjuk keadaan neurologi yang serius, dan mereka harus menolak sebab lain terlebih dahulu.

"Walaupun membimbangkan tetapi ia adalah perkara biasa bahawa semua sakit kepala yang teruk lazimnya disebabkan oleh sesuatu yang tidak baik berlaku di dalam kepala seseorang, namun sebenarnya sakit kepala juga boleh disebabkan oleh bahagian lain kepala seperti mata, telinga, leher, sinus atau gigi. Oleh itu, adalah penting dalam menentukan simpton awal di kawasan sakit semasa perundingan awal dilakukan.

"Pesakit yang bertindak merawat simptom ini lebih awal dan mendapatkan rawatan sendiri dapat mengurangkan keadaan kesakitan diri selain bergantung kepada diagnosis sekali gus dapat menjalani kehidupan yang lebih sempurna," katanya.

-- BERNAMA