Dalam usaha meningkatkan kesedaran mengenai pemuliharaan penyu di Malaysia, hidupan laut itu diraikan dalam satu program sambutan penyu laut di Mabul, Sabah.

Pelbagai aktiviti disediakan untuk komuniti tempatan, pelancong dan juga kanak-kanak bagi mendekatkan mereka kepada hidupan marin yang semakin terancam itu.

a

Antara tumpuan orang ramai adalah peluang untuk melihat secara dekat projek penyelidikan mengenai populasi penyu di pulau Mabul yang dikendalikan Institut Penyelidikan Marin Borneo, Universiti Malaysia Sabah (UMS).


a

Menurut Pengarah Pusat Pengurusan EcoCampus UMS, program berkenaan juga bertujuan bagi mewujudkan kesedaran bahawa pentingnya menjaga habitat alam semula jadi penyu yang menjadi daya tarikan pulau itu ke arah mewujudkan pelancongan yang lebih mapan.

a


"Kita memerlukan usaha pemuliharaan penyu ini untuk mengekalkan habitat mereka untuk alam sekitar dan juga industri pelancongan" katanya kepada pemberita.

a

Selain itu, kanak-kanak juga dilibatkan dalam program bagi mengenali penyu laut secara dekat menerusi pelbagai aktiviti menarik seperti pertandingan mewarna dan pembinaan arca pasir.

a

Adik Adzuan, 7, yang menang dalam pertandingan mewarna menyukai penyu kerana keunikan hidupan marin itu.

"Saya suka penyu sebab ia cantik."

Manakala, Norliza, 14, berpendapat perlunya menjaga penyu untuk generasi masa depan.

"Penyu mesti terjaga kerana tidak lama lagi ia akan pupus"

Mereka merupakan antara kanak-kanak dari School Of Hope di Mabul yang turut mengambil bahagian dalam program itu.

a

Program Sambutan Penyu Laut Mabul adalah anjuran Borneo Divers Mabul Resort yang telah diadakan dari 18 hingga 21 November.

Program tersebut merupakan kesinambungan sambutan Hari Penyu Laut Sedunia Mabul 2013 yang diadakan pada bulan Mei lalu.