Walaupun ia adalah musim bagi koktel, satu kajian baru mendapati bahawa merokok boleh menyebabkan keinginan untuk minum alkohol berlebihan - dan terus meminum. Dan mengapa ini berlaku boleh dikaitkan dengan hormon tekanan.

Kajian yang disiarkan dalam jurnal Neuron membantu menjelaskan mengapa orang meminum arak kira-kira 10 kali lebih kerap di kalangan perokok berbanding bukan perokok.

Minum arak boleh meningkatkan kehadiran dopamin neurotransmitter di kawasan-kawasan otak yang terlibat dalam pemacu seperti keseronokan, ganjaran, dan ketagihan. Walaupun dopamin boleh membawa kepada perasaan yang lebih baik, ia juga menumpulkan kesan-kesan tekanan, membawa kepada perasaan biasa yang tinggi.

Dalam kajian yang melibatkan tikus, pasukan penyelidikan dari Baylor College of Medicine di Amerika Syarikat telah mendapati bahawa nikotin, bagaimanapun, boleh menjejaskan sambutan. Apabila ini sebahagian daripada otak yang dipenuhi hormon tekanan dan anda menambah nikotin, alkohol sebenarnya menyekat banjir dopamin ke otak - jadi, ini menyebabkan sesetengah orang untuk minum lebih banyak untuk mencapai ‘buzz’.

"Penemuan kami menunjukkan mekanisme yang nikotin mempengaruhi sistem saraf yang berkaitan dengan penyalahgunaan alkohol, menyediakan asas untuk strategi yang bertujuan untuk mengurangkan hubungan antara merokok dan kemudian penyalahgunaan alkohol," kata pengarang kanan Dr John Dani.

Kajian boleh di dapati di http://www.cell.com/neuron/abstract/S0896-6273%2813%2900497-2