JELEBU: Terasa diri tidak dihargai dan dipinggirkan, selain kehilangan orang tersayang dan teman rapat secara berturut-turut dalam tempoh 2018 hingga 2019, membuatkan anak muda ini memilih syabu sebagai "peneman" bagi mengubat kesunyian dan membebaskan diri daripada kemurungan.

"Saya berasa tertekan disebabkan oleh pelbagai masalah yang datang bertimpa-timpa. Tidak ada tempat untuk saya mengadu. Kemudian, nenek saya meninggal dunia, diikuti oleh tiga rakan. Ada yang maut kerana kemalangan jalan raya dan ada yang kerana penyakit," kata lelaki berusia 26 tahun itu, membuka cerita kepada Bernama baru-baru ini.

Mahu dikenali sebagai Abang Chik, dia adalah antara 290 "klien" (penghuni) Pusat Pemulihan Penagihan Narkotik (Puspen) Jelebu, Negeri Sembilan. Pusat itu merupakan antara destinasi Program Kembara Media 2023, anjuran Jabatan Penerangan, Kementerian Komunikasi dan Digital, bagi wilayah Selangor dan Negeri Sembilan.

Sambil tangannya ligat menguli tepung untuk dijadikan tart nanas, Abang Chik menyambung cerita: "Dalam tempoh yang sama juga kedai telefon yang saya usahakan bersama bapa saudara terpaksa ditutup kerana pelbagai masalah.

"Belum habis masalah itu, restoran milik ibu pula terpaksa ditutup, juga kerana pelbagai masalah. Ketika itu saya berasa sangat kecewa dan sunyi. Saya rasa kehidupan saya gelap-gelita dan terumbang-ambing seorang diri tanpa sokongan sesiapa."

Menurutnya, pada 2021, dia yang ketika itu hidup dalam keadaan sangat tertekan, diperkenalkan kepada dadah "Ice" atau syabu oleh seorang rakan.

"Kawan beritahu 'barang' ini boleh buat kau tenang," kata anak jati Kampung Batu Muda, Kuala Lumpur itu.

Ketagihan bahan terlarang itu membawanya ke Puspen Jelebu yang menjadi "rumahnya" sejak sembilan bulan lalu, dan kini dia sedar ramai yang prihatin serta bersedia mendengar rintihannya.

"Alhamdulillah, kini saya rasa kuat. Sebenarnya ada insan-insan yang sentiasa menyokong dan memberi dorongan untuk kita berubah.

"Di sini, niat untuk berhijrah dan menjalani kehidupan yang lebih baik menjadi lebih kuat kerana kita nampak sokongan padu daripada pegawai, kaunselor, tenaga pengajar dan juga ahli keluarga," katanya, menambah dia tidak sabar untuk memulakan hidup baharu dan membuka perniagaan tart nanas apabila keluar dari Puspen kelak.

"Sebelum ini saya tidak pernah buat tart nanas, hanya tengok kakak sahaja yang buat. Akan tetapi, dengan kemahiran yang dipelajari di sini, saya merancang untuk menjual tart nanas sebagai permulaan kehidupan baharu saya," katanya.

Anak kelima daripada tujuh beradik tersebut juga bangga dengan kemahiran yang dikuasainya itu kerana katanya, dia mengambil masa yang agak lama untuk mempelajari cara membuat kuih berkenaan.

"Kini, setiap kali saya tengok kuih yang sudah siap, saya berasa puas," tambahnya.


BAHANA RASA INGIN TAHU

Jika kemurungan membawa Abang Chik ke lembah najis dadah, lain pula kisah Muhammad Faiz (bukan nama sebenar) yang menjadi penagih syabu dek rasa ingin tahu.

"Saya ambil dadah sejak umur 17 tahun. Tidak sesiapa yang memaksa saya mengambil dadah tetapi didorong oleh rasa ingin tahu dan saya pun mencuba. Ketika itu saya cuma nak 'enjoy', nak rasa seronok," kata anak muda berusia 26 tahun itu sambil memasukkan tart nanas yang siap dibakar ke dalam balang.

Dia yang sudah 11 bulan berada di Puspen Jelebu menyifatkan pusat berkenaan banyak mengajarnya erti kehidupan termasuk mendekatkan dia dengan Allah SWT.

"Di sini saya dapat mendisiplinkan diri, memang jauh berbeza dengan kehidupan sebelum ini. Sekarang saya betul-betul menyesal dengan apa yang saya lakukan selama ini. Lapan tahun hidup di jalan yang salah," ujarnya yang berasal dari Kuala Selangor, Selangor.

Bercerita tentang tart nanas, Muhammad Faiz berkata bidang bakeri adalah sesuatu yang baharu baginya yang sebelum ini bekerja sebagai pemandu van di sebuah universiti awam.

"Memang tak ada kaitan langsung dengan memandu van, tapi saya nampak potensi kerjaya sebagai pembuat tart nanas ini.

"Saya mahu membuktikan kepada keluarga dan orang di luar sana, bahawa saya juga boleh berjaya dengan ilmu yang diperoleh di sini. Saya berhasrat jadikan perniagaan tart nanas ini sebagai langkah permulaan untuk pergi lebih jauh. Tidak semestinya orang yang ada episod hitam seperti kami tidak boleh melakar kejayaan," katanya.



"LAGI TERUK JIKA TAK DATANG SINI"

Tart nanas yang dikeluarkan oleh Puspen Jelebu ini adalah hasil daripada ladang nanas milik institusi itu sendiri yang diusahakan oleh kliennya.

Kumar (bukan nama sebenar), 35, yang memilih untuk mempelajari kaedah penanaman nanas, berhasrat membuka ladang tanaman itu apabila keluar dari pusat itu kelak.

"Sebelum ini saya berniaga jual besi buruk. Saya pun ada usahakan tanaman pisang dan ladang getah semasa di kampung, tetapi semua terbengkalai disebabkan pengambilan dadah. Kini, saya dapat pengalaman baharu bagaimana menguruskan ladang nanas. Selepas keluar nanti saya hendak usahakan tanaman nanas pula, seronok juga," katanya.

Menurut Kumar, mereka menghabiskan masa kira-kira dua jam di ladang nanas setiap hari, bermula 10 pagi. Di situ, mereka dibimbing tentang penjagaan nanas oleh tenaga pengajar yang mendapat latihan daripada Lembaga Perindustrian Nanas Malaysia (LPNM).

Bercerita tentang pembabitannya dalam najis dadah, Kumar yang berasal dari Padang Besar, Perlis berkata dia menjadi penagih syabu ketika berusia lewat 20-an akibat pengaruh kawan.

"Hidup saya musnah. Perniagaan saya bankrap. Duit banyak habis untuk dadah. Jika tak ada dadah saya tidak mahu kerja, sudah dapat dadah baru saya kerja," kongsi bapa kepada empat anak itu.

"Kalau saya tidak datang ke sini, keadaan saya pastinya jadi lebih teruk," tambahnya.


TERAPI PEMULIHAN

Sementara itu, Pengarah Puspen Jelebu Arzmi Abdullah berkata projek nanas tersebut bermula pada Oktober 2013, melibatkan tanah seluas 30 ekar (12 hektar) dengan benih disumbangkan oleh LPNM Zon Tengah Serdang, Selangor secara berperingkat.

Pada peringkat awal, buah nanas hanya dijual mentah atau diproses menjadi jus, katanya, menambah idea membuat tart nanas direalisasikan pada 2018.

"Ada banyak program kemahiran yang kita jalankan, tetapi Puspen Jelebu ini dikenali dengan penanaman nanas. Kita ada pelbagai jenis nanas, iaitu N36, Selangor Sweet atau Yankee, MD2, Moris, Crystal Honey dan Sarawak.

"Selain mengusahakan ladang nanas, klien turut menghasilkan produk daripada nanas, antaranya tart, jem, kek serta jus menerusi Pusat Titigold Puspen Jelebu," katanya, menjelaskan Puspen Jelebu beroperasi berdasarkan Model i-Pulih, iaitu rawatan dan pemulihan yang meliputi aspek biologi, psikologi, kerohanian dan sosial yang sesuai dengan keperluan penghuni.

Menurutnya, sejak diperkenalkan, sebanyak 458 klien menerima manfaat daripada projek nanas yang diusahakan oleh Puspen Jelebu dengan kerjasama Agensi Antidadah Kebangsaan serta Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani (kini Kementerian Pertanian dan Keterjaminan Makanan) itu.

Mengulas lanjut, Arzmi berkata Puspen Jelebu merancang untuk memperluaskan lagi penanaman nanas selain mempelbagaikan produk berasaskan tanaman itu dengan matlamat menyediakan modal insan untuk memenuhi keperluan industri nanas.

"Tujuan utama kami menjalankan penanaman nanas ini sebenarnya ialah sebagai satu rawatan terapi dalam bentuk pertanian," ujarnya.

Menurutnya, pada sambutan Aidifitri lepas, Puspen Jelebu meraih jualan bernilai kira-kira RM16,800 daripada produk berasaskan nanas, termasuk 480 balang tart.

"Air tangan klien Puspen ini kami bekalkan kepada pemborong tempatan dari Titi, Mantin, Lenggeng serta Kuala Lumpur," katanya, menambah sebahagian kecil hasil jualan akan diserahkan kepada penghuni apabila mereka keluar dari pusat itu selepas dua tahun menjalani rawatan pemulihan.

Tambah beliau, pada masa ini perusahaan nanas itu melibatkan 20 klien, iaitu masing-masing 10 orang di bakeri dan ladang.


KEMAHIRAN JANGKA PENDEK

Bercerita lanjut, Arzmi berkata Puspen Jelebu memfokuskan pada program kemahiran yang boleh dipelajari dalam masa singkat kerana didapati lebih cepat memberi impak kepada penghuni.

"Mereka boleh memanfaatkan kemahiran itu sebaik keluar dari Puspen kerana tidak memerlukan modal besar berbanding kemahiran yang mengambil masa untuk dipelajari.

"Fokus saya ialah kemahiran seperti gunting rambut, buat roti canai, kuih, donat serta biskut sebab bidang ini boleh membawa klien pergi lebih jauh apabila mereka keluar nanti.

"Contohnya, jika mahir gunting rambut, mereka boleh bekerja dengan orang, dan sekiranya klien ada sedikit modal, dia dah boleh buka kios kecil untuk kedai gunting rambut. Begitu juga dengan (kemahiran) tebar roti canai, sama ada boleh bekerja dengan restoran atau kedai makan, mereka boleh sewa di bahagian tepi restoran untuk jual roti canai," katanya.

Menurut beliau, pihaknya pernah mengajar kemahiran yang mengambil masa lama, namun apabila penghuni keluar dari Puspen, mereka tidak mampu mengaplikasikan kemahiran itu disebabkan oleh kekangan modal.

Katanya, Puspen Jelebu juga bersedia bekerjasama dengan agensi lain yang berminat menanam nanas.

-- BERNAMA