Melihat seorang barista membuat melukis di atas buih latte, iaitu satu kaedah melakar corak menggunakan susu skim diatas espresso kelihatan mudah.

Namun ia memerlukan kemahiran untuk melukis buih latte yang kreatif dan artistik.

Junichi Yamaguchi adalah seorang barista disebalik corak ‘Ballerina’ yang telah menjadi sinonim dengan beliau. Jika peminat kopi sedang asyik mengambil gambar corak berkenaan dan memuat naik ke akaun Instagram, Yamaguchi mendapat kepuasan jika corak beliau mendapat perhatian pelanggan.

“Saya gembira jika pelanggan tersenyum melihat corak buih latte hasil saya,” kata barista yang berusia 33 tahun yang kini bekerja di Tokyo.

Seperti kerjaya beliau yang bertukar dari bekerja di kedai jualan produk India ke seorang barista, corak ‘Ballerina’ juga datang seperti satu kejutan.

Ballerina

“Saya sedang mencuba melukis beberapa corak secara suka-suka dan tetiba saya melakar corak ‘Ballerina’. Ia berlaku secara tidak langsung kerana saya sedang bermain dengan imaginasi saya,” kata beliau.

Yamaguchi boleh dikatakan sebagai artis latte yang belajar seorang diri. Beliau tidak menggunakan perkhidmatan guru atau pakar dalam seni melakar buih latte. Beliau menggunakan YouTube dan buku sahaja.

Kejayaan beliau bukanlah datang dengan mudah.

“Saya mencuba selama empat tahun dan menggunakan 10 litre susu setiap hari,” kata beliau.
Hasilnya?

“Ia tidak menjadi... tiada seni buih latte,” kata beliau sambil mengenang tentang percubaan awal beliau.

Ada masanya beliau mahu melupakan sahaja tentang seni ini. Sahabat dan ahli keluarga juga tidak berminat dengan seni ini dan secara tidak langsung tidak memberikan sebarang dorongan atau motivasi.

Beliau juga kenal beberapa artis seni melakar buih latte namun beliau lebih selesa untuk anggap mereka sebagai pesaing. Yamaguchi merasakan beliau harus menghasilkan seni beliau sendiri tanpa meniru siapa-siapa.

Setahun selepas percubaan beliau, Yamaguchi berjaya untuk menghasilkan sesuatu yang boleh dianggap sebagai seni lukisan buih latte.

“Saya tidak mendapat lupakan saat itu dimana saya berjaya untuk melukis sesuatu yang cantik. Itu adalah saat yang paling mengembirakan. Saya begitu terharu,” kata beliau.

Ini hanyalah permulaan beliau dalam seni ini sebelum berjaya untuk menghasilkan beberapa corak lain.

Patterns

Saat yang paling mencabar apabila beliau memasuki pertandingan. Pertandingan pertama beliau adalah di Coffee Fest Latte Art World Championship di Seattle pada tahun 2011. Pada tahun ini, beliau berjaya menduduki tempat kedua di pertandingan yang sama yang diadakan di Chicago.

Beliau kini ke seluruh dunia untuk mengajar barista dan peminat kopi untuk menghasilkan seni lukisan buih latte. Baru-baru ini beliau ke Filipina, Hong Kong, Kuala Lumpur dan Pulau Pinang.

Seperti mana beliau berjaya menghasilkan corak beliau sendiri yang dianggap sebagai ‘signature style’, Yamaguchi mahu anak didik beliau untuk menghasilkan corak mereka sendiri.

“Setakat ini, tiada sesiapa yang boleh melukis garis halus seperi saya. Saya mahu generasi baharu untuk terus mencuba supaya boleh berjaya dalam seni ini dan melukis corak mereka sendiri.

“Mereka harus minat dalam seni ini. Oh, mereka juga harus ada guru untuk memberi tunjuk ajar supaya tidak harus menunggu sampai empat tahun seperti saya,” kata beliau sambil tertawa sebelum mengakhiri perbualan kami.

Mari kita lihat Yamaguchi menunjuk cara-cara untuk melukis beberapa corak ‘signature’ beliau: