Trivia. Festival Filem Malaysia (FFM) ke-10 pada 1992 mengiktiraf dua filem sekaligus iaitu Bintang Malam dan Selubung sebagai Filem Terbaik.

Ketika itu saya masih di tingkatan dua dan amat setia mengikuti perkembangan dunia hiburan melalui akhbar dan majalah.

Seingat saya, laporan media menyebut, barisan juri mendapati kedua-dua filem itu mempunyai kekuatan yang setara dan tidak adil untuk memilih satu saja.

Ada sebab saya membangkitkan kembali kenangan festival kontroversi itu.

Tahun ini, FFM ke-25, yang merayakan ulang tahun Jubli Peraknya, memperlihatkan saingan yang amat sengit di antara 'Songlap' dan 'Bunohan'.

'Songlap' arahan Efendee Mazlan dan Fariza Azlina Ishak mendahului dengan 15 pencalonan, manakala 'Bunohan' karya Dain Said mendapat 13 pencalonan.

Dari segi kutipan, kedua-duanya menerima sambutan sederhana. Namun, umum mengetahui dan tidak mempertikaikan kualiti yang dipersembahkan.

Apatah lagi, 'Bunohan' yang menjadi buah mulut ramai kerana kemampuannya ditayangkan dan bertanding di festival-festival antarabangsa.

Bagaimanapun, bukan itu yang ingin saya sentuh. Sebaliknya, pandangan peribadi terhadap dua filem ini yang saya sifatkan benar-benar ‘sinema’.

Jika ada waktu lapang, saya gemar menonton semula filem-filem Melayu era 1980an dan 1990an, sama ada melalui YouTube, DVD mahupun tayangan di televisyen.

Trivia. Tidak seperti kanak-kanak lain, saya tidak minat menonton kartun.

Sejak kecil, emak dan ayah sering ‘mengheret’ saya dan kakak ke pawagam Cathay, Klang untuk menyaksikan filem-filem Melayu atau Indonesia.

Antara judul yang saya ingat ialah 'Sikit Punya Gila', 'Bila Hati Telah Retak', 'Mawar Merah' dan 'Hati Bukan Kristal'.

Malah, saya pernah menangis dan merajuk apabila permintaan saya untuk mengikut ibu saudara menonton 'Ali Setan' tidak ditunaikan.

Masuk usia 12 tahun, saya sudah berani menonton sendirian, seperti filem 'Fenomena' yang saya tonton sampai dua kali di pawagam.

Kini, menyaksikan kembali filem-filem lama ini, ia mengingatkan saya kepada pengalaman takjub menonton gambar di layar besar.

Bagaimana saya begitu menikmati setiap saat keseronokan dan saya tahu, perasaannya tidak sama apabila menonton di peti kecil televisyen.

Seiring dengan peredaran zaman, kepakaran dan citarasa kian berubah.

Membikin filem pada masa kini bukan lagi satu kerja sukar berbanding satu atau dua dekad lalu.

Tidak dinafikan, industri filem Malaysia hari ini semakin pesat dan menyumbang kepada ekonomi negara, tetapi saya merasakan penerbit dulu-dulu mempunyai lebih ‘prestij’.

Hari ini sesiapa pun boleh menjadi penerbit filem, tetapi tidak dulu.

Apa yang ingin saya sampaikan sebenarnya ialah saya berterima kasih dengan kehadiran 'Songlap' dan 'Bunohan'.

Kedua-dua filem ini mengingatkan saya kepada perasaan lama, seperti yang saya ceritakan tadi. Seperti jatuh cinta semula kepada filem-filem Melayu.

Saya boleh menonton 'Songlap' dan 'Bunohan' berulang-ulang kali – naskhah yang sangat merangsang minda dan jiwa, memiliki nilai estetika yang tinggi.

Ia sama seperti saya terkesan menonton filem-filem arahan Rahim Razali (kini Datuk), misalnya 'Abang', 'Matinya Seorang Patriot' dan 'Tsu-Feh Sofiah'.

Saya juga teringat-ingat dengan naskhah dari U-Wei Hj Shaari seperti 'Kaki Bakar', 'Perempuan, Isteri Dan…' dan 'Jogho'.

Tidak ketinggalan kekaguman saya terhadap pengarah wanita seperti Shuhaimi Baba (kini Datin Paduka) yang mengilhamkan 'Layar Lara', di samping kebolehan Erma Fatima mengendalikan naskhah seberat 'Perempuan Melayu Terakhir'.

Kita boleh tahu dan nampak betapa 'Songlap' dan 'Bunohan' dihasilkan dengan teliti, kerana pembikinnya faham seni sinema itu tidak sama dengan produk televisyen. Penceritaan, teknikal, rekaan produksi dan lakonan, semuanya diperhalusi.

Mereka benar-benar serius dengan apa yang dihasilkan kerana mereka peduli nama mereka akan ‘melekat’ dalam filem itu sampai bila-bila.

Kembali kepada trivia yang pertama tadi.

Ada sebab mengapa saya membangkitkan kembali kenangan FFM ke-10.

Secara peribadi, saya tidak tahu untuk memilih 'Songlap' atau 'Bunohan' sebagai Filem Terbaik FFM ke-25. Kalau boleh, saya mahu kedua-duanya dijulang.

Tidak mustahil, bukan? Kerana sejarah pernah membuktikannya. Hal ini saya ketengahkan kerana secara kebetulan Anugerah Academy atau Oscar yang lalu turut memberi dua kemenangan untuk satu kategori.

Trivia. Juri Oscar ke-85 barangkali bingung untuk memilih satu pemenang, lantas memberikan trofi Suntingan Bunyi Terbaik kepada 'Skyfall' dan 'Zero Dark Thirty'.

Menyentuh tentang keputusan secara keseluruhan, saya berpuas hati terutamanya dengan kejuaraan 'Argo' sebagai Filem Terbaik.

Berpeluang menyaksikannya di pawagam semasa bercuti di Melbourne, saya mengerti mengapa ia menjadi ‘buah hati’ musim anugerah Hollywood tahun ini.

Ianya sebuah naskhah yang intelek, berpandukan sejarah tetapi masih menghiburkan. Ada debar, drama, humor dan momentumnya terkawal.

Saya sempat ‘bertengkar kecil’ dengan kawan-kawan yang tidak bersetuju apabila 'Argo' menang.

Kata mereka, filem itu tidak jujur, tidak tepat mengikut fakta dan banyak lubang-lubang kelemahan. Filem arahan Ben Affleck itu hanyalah mainan politik dan propaganda Amerika Syarikat untuk membuktikan mereka masih lagi relevan sebagai hero dunia.

Tidak dinafikan ada benarnya tetapi kemenangan itu juga mungkin disebabkan faktor lain, di samping penghasilannya yang baik. 'Argo' ialah sebuah karya Hollywood yang berkisar tentang Hollywood - bagaimana industri filem Amerika membantu kerajaan menyelamatkan enam diplomat yang terkandas semasa krisis Iran tahun 1979.

Jadi, sudah tentulah Oscar yang mewakili Hollywood ingin mengangkat darjat lapangan mereka sendiri.
Atau mungkin juga Oscar ingin menebus malu selepas ‘mencicirkan’ nama Affleck untuk kategori

Pengarah Terbaik, selepas hampir kesemua acara anugerah tahun ini mengangkat hero filem Daredevil itu.