Kerajaan akan mengeluarkan sejumlah peruntukan yang besar bagi membina kira-kira 300 buah kediaman di Gua Musang, untuk mangsa banjir yang kehilangan tempat tinggal.

Sebelum ini, kerajaan mengemukakan dua model rumah bagi pembinaan semula rumah yang rosak sepenuhnya akibat banjir.

Rumah berkeluasan 660 kaki persegi itu berkonsepkan rumah atas tanah dan satu lagi, beralas tiang setinggi 8 kaki akan dimajukan kerajaan negeri dengan kerjasama kerajaan pusat.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Paloh, Datuk Nozula Mat Diah, berkata bagi daerah Gua Musang, kerajaan akan melaksanakan program pembinaan rumah yang menelan belanja RM45,000 hingga RM48,000 seunit.

Katanya, tapak pembinaan rumah di beberapa kawasan di sekitar Dewan Undangan Negeri (DUN) Paloh, Galas Dan Nenggiri telah dikenal pasti.

Tambah Nozula, ketika ini pihaknya juga merancang sebuah lagi penempatan baharu di atas tanah seluas 40 hektar bagi menampung pembinaan 100 buah rumah.

Bagaimanapun, menurut Nozula, kelulusan tanah tersebut adalah tertakluk kepada bidang kuasa kerajaan negeri dan pihaknya sedang membuat rundingan bagi menyelesaikan masalah penempatan kekal.

Projek penempatan tersebut akan menumpukan kemudahan infrastruktur yang lengkap kepada penduduk seperti jalan raya, bekalan elektrik dan bekalan air.