BEBERAPA posting Facebook yang mendakwa bahawa influenza atau novel koronavirus boleh dicegah dengan meminum air suam telah dikongsikan ratusan kali.

Banyak posting yang memperkenalkan maklumat tersebut sebagai “buletin kesihatan” dari pihak berkuasa di Malaysia atau Singapura. Tetapi, pihak berkuasa tidak pernah mengeluarkan nasihat itu.

Dakwaan dalam bahasa Malaysia bahawa influenza boleh dicegah dengan meminum air suam dimuat naikkan di Facebook di sini pada 13 Januari 2020 dan telah dikongsikan hampir 400 kali.

Di bawah merupakan tangkapan skrin contoh salah satu posting Facebook yang mengelirukan:

Foto AFP

Sebahagian daripada posting Facebook menyatakan:

“‘Sila Share’
Info INFLUENZA....


“*Kementerian Kesihatan memaklumkan kepada orang ramai bahawa influenza kali ini adalah serius. Kaedah pencegahan adalah dengan mengekalkan kerongkong anda dalam keadaan lembap, jangan biarkan kerongkong anda kering. Oleh itu, jangan biarkan anda dahaga kerana sekali membran di kerongkong anda kering, virus akan menyerang tubuh anda dalam masa 10 minit. Minum 50-80cc air suam, 30-50cc untuk kanak-kanak, mengikut umur. Setiap kali anda merasakan tekak anda kering, jangan tunggu, teruskan minum air.”

Beberapa posting lain juga telah dikongsikan di Facebook di Malaysia dengan dakwaan serupa, seperti di sini dan sini.

Terdapat juga posting yang muncul dalam bahasa Inggeris di Singapura di sini, sini, dan sini dengan dakwaan serupa.

Ada juga posting dengan dakwaan air suam boleh mencegah novel koronavirus dari China, seperti di sini di Singapura.

Terdapat penularan wabak influenza di Malaysia dan Singapura pada akhir tahun 2019 sehingga awal tahun 2020 seperti yang dilaporkan Bernama, agensi berita Malaysia, pada 17 Januari 2020 dan The Straits Times, suratkhabar Singapura, pada 10 Januari 2020.

Novel koronavirus, yang dipercayai muncul dari sebuah pasar hidupan liar di Wuhan, China, pada lewat 2019, telah merebak ke lebih daripada 20 negara lain, termasuk Malaysia. Ia meragut lebih daripada 900 nyawa di tanah besar China serta dua lagi di Filipina dan Hong Kong, menurut laporan AFP pada 10 Februari 2020 ini.

Walaupun meminum air adalah rata-rata dianggap sebagai sesuatu yang baik untuk kesihatan, AFP tidak menjumpai bukti bahawa pihak berkuasa telah mengesyorkannya sebagai pencegahan terhadap influenza mahupun novel koronavirus.

Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) berkata di dalam satu kenyataan di sini pada 13 Januari 2020 bahawa ia “tidak pernah mengeluarkan kenyataan tersebut dan informasi ini kurang tepat”.

Tambahnya lagi, KKM memohon agar “orang ramai tidak berkongsi mesej tersebut”.



KKM juga menasihati orang ramai dari mempercayai sebarang maklumat kesihatan melalui WhatsApp di sini pada 24 Januari 2020. Dalam posting tersebut, KKM menyatakan: “Sebarang kenyataan rasmi hanya akan dikeluarkan di FB Kementerian Kesihatan Malaysia, Instagram Kementerian Kesihatan Malaysia dan juga Twitter KKMPutraja sahaja.”

AFP mendapati bahawa Kementerian Kesihatan Singapura (MOH) juga mengeluarkan penafian terhadap posting Facebook yang mengelirukan pada 10 Januari 2020 di sini di Facebook.

Diterjemahkan dari bahasa Inggeris ke bahasa Malaysia, perenggan pertama posting itu menyatakan: “Sebuah mesej mengenai influenza sedang beredar di WhatsApp. Kami ingin menjelaskan bahawa mesej itu bukan dari MOH. Influenza atau flu berjangkit terutamanya melalui titisan dari orang yang sakit yang batuk dan bersin. Dengan mengekalkan kelembapan tekak anda tidak akan menghalang influenza.”

Nasihat Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) untuk mengurangkan risiko jangkitan bagi novel koronavirus termasuklah selalu mencuci tangan, batuk dan bersin ke dalam tisu, dan elakkan dari bergaul dengan sesiapa yang mempunyai demam dan batuk.