HANYA selepas seorang rakyatnya disahkan positif novel koronavirus di Singapura, kerajaan Indonesia memutuskan untuk menghentikan sementara semua penerbangan dari dan ke China.

Keputusan yang dibuat Menteri Luarnya, Retno Marsudi selepas bermesyuarat bersama Presiden, Joko Widodo di Pangkalan Tentera Udara Halim Perdanakusuma pada 2 Februari lalu itu berkuat kuasa hari ini.

Sekatan itu turut dikenakan terhadap mana-mana pengembara yang mempunyai sejarah perjalanan ke China dalam tempoh 14 hari lalu.

BACA: Pembantu rumah Indonesia positif koronavirus di Singapura

BACA: Koronavirus: Indonesia evakuasi warganya dari China, dikuarantin di Pulau Natuna

Media tempatan melaporkan, keputusan itu telah menyebabkan lebih 5,000 rakyat warga China terkandas di Bali.

Ekoran itu, kebanyakkan mereka berharap supaya kerajaan Indonesia melanjutkan visa ekoran penularan wabak itu makin meruncing di China.

BACA: Koronavirus: Kuarantin di Pulau Natuna, rakyat Indonesia tunjuk perasaan

Konsul Jeneral China di Denpasar, Guo Haodong berkata China menghormati keputusan yang dibuat Indonesia itu sebagai sebahagian langkah menyekat penularan wabak tersebut.

Bagaimanapun, tindakan kerajaan Indonesia itu telah menyebabkan lebih 5,000 rakyat China terkandas di Bali.


"Walaupun mereka boleh meninggalkan Bali melalui penerbangan di negara jiran lain, namun sebahagian mereka berharap mereka terus kekal di Bali.

"Disebabkan penularan wabak di China, sebahagian mereka tidak mahu pulang dan berharap dapat menetap di Bali," katanya sebagai memetik laporan tempatan.

Beberapa agensi seperti Agensi Pelancongan Bali dan Bahagian Promosi Kementerian Pelancongan Indonesia telah menyatakan persetujuan dalam memudahkan segala proses yang diperlukan rakyat China di Bali.