Pihak berkuasa India telah memindahlan ratusan ribu penduduk yang ditinggal di persisiran pantai Gujarat susulan amaran Taufan Vayu yang dijangka akan membadai kawasan itu pada Khamis.

Sebanyak 300,000 penduduk dari kawasan yang dijangka paling teruk terjejas telah dipindahkan ke pusat penempatan sementara.

“Kami telah memindahkan penduduk yang tinggal di persisiran pantai bermula dari pagi tadi,” kata pegawai Pengurusan Bencana Gujarat pada Rabu.

Ketua Menteri Gujarat, Vijay Rupani pula telah meminta pertolongan daripada pasukan Tentera Darat India dan Pasukan Gerak Khas Bencana Kebangsaan bagi membantu mangsa.

Nelayan ketika ini cuba menyelamatkan bot mereka daripada air laut yang mula bergelora selain angin yang bertiup kencang serta hujan lebat.

Taufan Vayu dijangka melanda pesisir pantai Gujarat bermula tengahari khamis dan dijangka menjadi ribut kedua terbesar India musim ini.


Nelayan dilihat cuba menyelamatkan bot mereka sebagai persiapan hadapi Taufan Vayu yang dijangka akan melanda India pada Khamis. - Foto Reuters/Amit Dave


Bot nelayan dikumpul di satu kawasan sebagai persediaan hadapi Taufan Vayu yang dijangka akan melanda India pada Khamis. - Foto Reuters/Amit Dave


Jabatan Meteorologi India (IMD) melaporkan, taufan itu dijangka membawa bersama angin dengan kelajuan 180 kilometer sejam.

Kerosakan akibat ribut berkenaan masih belum dapat dipastikan.

Namun ahli meteorologi meramalkan taufan berkenaaan akan membawa kemusnahan ke atas rumah kediaman, tanaman serta ternakan selain banjir buruk.




Sebelum ini, Taufan Fani melanda pantai timur India di Bengal pada Mei lepas dan meragut hamper 50 nyawa yang terdiri daripada warga India dan Bangladesh.

BACA: Lapan maut selepas Siklon Fani badai negeri Odisha, India

BACA: Taufan Fani: Ratusan ribu penduduk India mula dipindahkan