CALON Presiden Amerika Syarikat (AS) Donald Trump yang sebelum ini terkenal dengan kenyataan kontroversi menunjukkan sisi yang berbeza apabila muncul sebagai hos program komedi popular ‘Saturday Night Live’ (SNL).

Sebelum ini Trump bertindak mengeluarkan kenyataan yang disifatkan sebagai menghina golongan pendatang Mexico secara terbuka dan kemunculan beliau di SNL mendapat bantahan dari komuniti Latin di hadapan studio NBC.

Trump memulakan program SNL dengan satu monolog dan berkata: “Saya seorang yang baik. Sangat seronok rasanya berada di sini. Ini akan menjadi saat yang begitu istimewa,” katanya kepada para penonton.

Pelawak terkenal Larry David turut membuat kemunculan dan membuat lawak mengatakan Trump seorang rasis.



Namun netizen tidak begitu teruja dengan kemunculan taikun hartanah itu.






Kenyataan Trump yang mewakili parti Republikan itu memberi kesan langsung bukan sahaja kepada 5.9 juta pendatang Mexico di AS malah keseluruhan populasi Latin di AS, yang menjadi 14 peratus daripada keseluruhan jumlah pengundi negara berkenaan.

Menurut kajian yang disiarkan di portal berita Mic.com, pada kebiasaanya pengundi warga Latin lebih cenderung menyokong parti Demokrat.

Pada Jun, rangkaian television utama Mexico memutuskan untuk menghentikan penyiaran pertandingan ratu cantik 'Miss Universe' selepas kenyataan yang dibuat oleh Trump.

Saluran NBC, penyiar Miss USA dan Miss Universe di AS turut membuat keputusan yang sama.

Pada Julai, Macy’s bertindak untuk tidak menjual produk berjenama ‘Donald Trump’ di kedai-kedai miliknya.