SIAPA sangka, impian percutian yang semakin terjangkau lingkungan bajet sejak 10 tahun kebelakangan ini membuatkan lebih ramai orang berpeluang untuk melancong ke luar negara.

Lebih istimewa, sekiranya percutian itu adalah suatu ‘hadiah’ atas usaha keras dan penat lelah melaksanakan sesuatu hingga tuntas – pastinya lebih bermakna.

Namun, tiada sesiapa pun juga yang menyangka, nikmat itu pada hari ini berdepan kekangan dan cabaran apabila seluruh dunia menutup pintu pelancongan, lantaran sibuk berperang dengan ancaman COVID-19.

Walau ramai yang kecewa dan akur dengan situasi sekarang ini, tidak salah sekiranya kita terus menghidupkan momen terindah pengembaraan dan percutian.

Ia penting supaya ia dapat dijadikan bekalan semangat, seterusnya memberi keyakinan pada diri agar hal-hal indah dan positif dapat dikembalikan pada hari-hari mendatang.


Begitulah juga perkongsian kisah libur bagi juara program Gegar Vaganza musim keenam, Naqiu, yang pada awal Februari lalu sempat menjejakkan kaki ke ibu kota Republik Czech bersama isteri tercinta, Hani.

“Macam saya kalau saya di Malaysia, saya sangat sibuk. Sejak selesai Gegar Vaganza (Disember 2019) sampailah sebelum datang ke Prague ini (2 Februari lalu) saya tidak bercuti langsung.

“Maka, pentingnya bercuti ini adalah supaya saya boleh lepaskan tekanan dan saya boleh luangkan masa dengan isteri, yang saya rasa sudah tiga atau empat bulan tak dapat habiskan waktu bersama,” ujar pelantun vokal bertenaga itu yang kini tampil dengan lagu Sinar Kedua.

Selain itu, tambahnya, percutian di destinasi yang berbeza dan menenangkan seperti Prague turut merangsang idea kreatifnya sebagai penggiat seni.

Terpesona seni bina bersejarah, Naqiu cari ilham dan ketenangan di Prague
“Pentingnya bercuti ini juga adalah untuk saya refresh diri, dan mencari idea-idea baharu untuk karier saya... sebab sekarang sudah ada dua (bidang yang diceburi) iaitu nyanyian dan juga lakonan.

“Manalah tahu di sini saya dapat satu idea yang masterpiece, kan? Sebab selama ni otak dan badan kita sudah penat bekerja, maka percutian ini bagus untuk menyegarkan (fikiran) semula,” jelas pemilik nama sebenar Wan Naqiuddin Mohd Najib itu.

Baik Naqiu mahupun Hani, meskipun masing-masing mengaku agak tercabar dengan suhu dingin di kota itu sewaktu kunjungan tersebut, mereka tetap sependapat bahawa Prague wajib dikunjungi mereka yang mencintai sejarah, seni kreatif dan seni bina lama yang unik serta terpelihara.

Berikut adalah antara lokasi menarik di Prague yang sempat dilawati oleh Naqiu dan Hani dalam percutian tajaan SelamatBercuti.com:



Old Town Square

Kunjungan ke Prague wajib bermula di Old Town Square dan sekitarnya. Dataran serba meriah yang menyimpan cerita sejak tahun 1091 itu dikelilingi banyak bangunan bersejarah dengan gaya seni bina menarik, dari sentuhan Gothic ke Baroque. Antara bangunan ikonik di kawasan itu adalah Old Town Hall yang menempatkan sebuah jam astronomi yang rumit mekanismanya namun masih berfgungsi dengan baik. Selain itu, foto menarik juga dapat diambil berlatarkan tugu peringatan tokoh nasionalis Jan Hus, gereja St. Nicholas dan gereja Tyn, Kinsky Palace serta deretan bangunan gaya Renaissance di sebelah selatan dataran.

Suasana malam hari di sekitar dataran Old Town, Prague. - Astro AWANI/Hamzah Hamid


Charles Bridge

Jambatan yang berpenampilan mewah dengan arca sejarah ini begitu popular bagi penduduk tempatan dan juga pelancong, kerana ia menghubungkan kawasan Old Town dengan Prague Castle. Menjadi satu-satunya jambatan untuk menyeberang Sungai Vltava sehingga tahun 1841, ia dihiasi 30 buah arca patung yang tersusun dalam dua barisan di kiri dan kanan laluannya, dengan setiap satunya mewakili tokoh penting dalam sejarah Czech.

Suasana awal pagi atau lewat malam adalah waktu terbaik untuk menghayati keindahan Charles Bridge. - Astro AWANI/Hamzah Hamid


Petrin Lookout Tower

Binaan menara keluli setinggi 63.5 meter ini dibina pada tahun 1891. Bertapak di puncak Petrin Hill yang setinggi 318 meter, ia cukup menjadikan lokasi ini paling strategik untuk menikmati panorama 360 darjah kota Prague. Sama ada memilih untuk mendaki 299 anak tangga atau menaiki lif dengan bayaran berpatutan, pengunjung bakal terpesona apabila tiba di dek tinjaunya.

Petrin Lookout Tower adalah akses utama untuk menikmati panorama 360 darjah bandar Prague. - Astro AWANI/Hamzah Hamid


Wenceslas Square

Mahu berbelanja? Wenceslas Square di bahagian New Town dalah sebuah pusat bisnes, komersial dan kebudayaan. DI sini, banyak acara keramaian dan perayaan dianjurkan. Kawasan yang mesra pejalan kaki ini dipenuhi deretan kedai, butik dan gedung beli-belah yang menawarkan pelbagai barangan gaya hidup dan jenama berkualiti. Pada waktu malam, lokasi ini menjadi tumpuan muda mudi yang menghabiskan waktu santai di kafe, restoran, kelab hiburan dan banyak lagi.


Wenceslas Square adalah kawasan paling 'happening' bagi warga tempatan dan pelancong yang mahu mencari hiburan dan barangan berjenama. - Pixabay

** Jangan lupa saksikan momen manis percutian ini dalam program Romantika Raya Naqiu & Hani di Astro Ria pada Rabu, 27 Mei 2020, jam 12 tengah hari.