Aksi 'hilang' Datuk Seri Jamal Md Yunos dari Hospital Sungai Buloh baru-baru ini hanya satu salah faham.

Dalam satu rakaman suara menerusi WhatsApp yang dikeluarkan bersama kenyataan peguamnya pada jam 4 pagi hari ini, Jamal berkata dia tidak berniat untuk melarikan diri dan akan beri kerjasama kepada pihak polis.

"Apa yang berlaku pada Jumaat, selepas dituduh di Majistret Shah Alam dan Ampang, saya mendapati reman saya telah habis dan jaminan atas tuduhan itu juga telah diseleasikan.

"Pada jam 3.15 petang, kerana saya sangka urusan jaminan sudah selesai, saya keluar dari hospital untuk ke Tabung Haji untuk mengeluarkan duit untuk membiayai kos reman dan sebagainya.

"Selepas selesai di Tabung Haji, saya dapat panggilan yang memberitahu saya diburu oleh pihak polis. Tetapi dalam keadaan saya kurang sihat, saya pergi berehat dahulu," kata Jamal.

Jamal juga mengakui dia masih ada beberapa dokumen dalam surat jaminan yang tidak ditandatangani, namun menegaskan dia tidak melarikan diri daripada polis.

BACA: Selepas 30 jam, Jamal Yunos masih tidak muncul - Polis

BACA: Jamal Yunos hilang

BACA:
Jamal direman tiga hari

Dalam kenyataannya, peguam Jamal, Datuk Mohd Imran Tamrin, berkata situasi ini telah dieksploitasi dengan tanggapan negatif dan menegaskan anak guamnya akan memberikan kerjasama sewajarnya.

Pada 25 Mei lalu, Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Selangor, Senior Asisten Komisioner Fadzil Ahmat berkata, 'kehilangan' Jamal itu berlaku antara pukul 5 ke 6 petang ketika pihak polis dan peguam sedang melakukan dokumentasi jaminan mahkamah.

Dalam satu kenyataan berasingan, Fadzil memberitahu, Jamal telah dituduh sebanyak tiga pertuduhan di hospital tersebut.

Bagaimanapun katanya, pihak majistret telah menawarkan ikat jamin RM3,000 untuk setiap kes.