Presiden PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim telah mengarahkan peguam Ramkarpal Singh untuk menghantar notis undang-undang kepada bekas kakitangannya Muhammed Yusoff Rawther.

Selain itu, Setiausaha Sulit Anwar, Shukri Saad yang dinamakan dalam akuan bersumpah Yusuf yang tular di media sosial pada Rabu telah membuat laporan polis berhubung perkara berkenaan di Balai Polis Dang Wangi pada Khamis.

Anwar berkata, beliau tidak terkejut dengan tuduhan tersebut, malah menjangkakan akan ada lebih banyak lagi serangan terhadapnya sekarang.

“Saya telah setuju supaya Shukri yang dinamakan dalam akuan bersumpah itu untuk membuat laporan polis.

“Selain itu peguam Ram Karpal telah menulis notis kepada individu tersebut supaya tarik balik fitnah tersebut,” katanya kepada pemberita di lobi Parlimen.

Anwar mendakwa, tindakan yang dilakukan oleh bekas kakitangannya itu adalah merupakan satu usaha untuk menjatuhkan imej beliau.

“Saya menafikan sekeras-kerasnya fitnah tanpa asas tersebut.

“Tindakan yang dilakukan ini adalah muslihat menjatuhkan imej saya menjelang Kongres Nasional Keadilan ke-14 dan proses peralihan kuasa pimpinan negara,” tambahnya.


BACA: Dakwaan mencabul: Anwar nafi, sifatkan niat jatuhkan imejnya

Anwar berkata, beliau tidak terkejut dengan tuduhan tersebut, malah menjangkakan akan ada lebih banyak lagi serangan terhadapnya sekarang.

Yusoff semalam mendakwa Anwar melakukan serangan seksual terhadapnya di kediaman (Anwar) di Bukit Segambut, Kuala Lumpur pada petang 2 Oktober tahun lepas.