Tutup

"Azmin, Mukhriz pun boleh jadi Perdana Menteri"

"Azmin, Mukhriz pun boleh jadi Perdana Menteri"
Anwar harus sabar dan perlu percaya kepada ketetapan Tuhan yang akhirnya bakal menentukan siapa boleh menjadi Perdana Menteri selepas era kepimpinan Dr Mahathir.
KUALA LUMPUR: Presiden PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim diminta tidak terlalu yakin untuk menjadi pengganti Tun Dr Mahathir Mohamad sebagai Perdana Menteri .

Penyelaras Parlimen Jasin, Datuk Seri Khairuddin Abu Hassan menegaskan, nama-nama lain seperti Menteri Hal Ehwal Ekonomi, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali dan Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Mukhriz Mahathir juga dilihat boleh menggantikan Dr Mahathir sebagai Perdana Menteri selepas ini.
“Sesungguhnya saya amat tidak memahami gelagat dan kenyataan Anwar mengenai jawatan Perdana Menteri kelapan.

“Hari ini cakap lain dan esok berbeza pula bunyinya. Apa yang Anwar ibrahim cuba buktikan dalam isu pengganti Perdana Menteri?
“Kalau Anwar mahu sangat hendak menjadi Perdana Menteri kelapan, cakap saja terus terang. Janganlah berdolak dalik lagi. Ini depan dan belakang berkata lain,” katanya dalam satu kenyataan di sini, pada Jumaat.

BACA: Anwar jangka ganti Dr Mahathir sebagai Perdana Menteri sekitar Mei 2020

BACA: 
Anwar tokoh retorik, tidak mampu selesai masalah ekonomi negara - Khairuddin

Anwar dalam satu temubual bersama Bloomberg sebelum ini berkata akan mengambil alih jawatan Perdana Menteri sekitar Mei 2020.

Ahli Parlimen Port Dickson itu bagaimanapun berkata, tidak akan terlalu cerewet mengenai tempoh tepat pengambilalihan tersebut.

Dalam pada itu kata, Khairuddin, Anwar sebelum ini berkata tidak mahu mendesak atau menetapkan tempoh khidmat Dr Mahathir sebagai Perdana Menteri kerana mahu memberi ruang yang selesa bagi menyelesaikan semua permasalahan negara masa kini.

“Tetapi sekarang Anwar meramalkan kemungkinannya mengambil alih jawatan Perdana Menteri sekitar bulan Mei 2020 pula. Rakyat harus menolak pemimpin yang penuh dengan sifat hipokrasi begini.

“Hakikatnya, Anwar harus sabar dan perlu percaya kepada ketetapan Tuhan yang akhirnya bakal menentukan siapa boleh menjadi Perdana Menteri selepas era kepimpinan Dr Mahathir,” ujarnya.

Kata Khairuddin, Anwar juga harus pasrah dengan ketentuan Tuhan dan tidak kecewa seandainya jawatan Perdana Menteri tidak memihak kepadanya buat kali kedua.

Anwar sebelum ini turut menafikan dakwaan wujud konspirasi untuk mengangkat Azmin atau Mukhriz menjadi Perdana Menteri yang seterusnya.


Tag: Anwar Ibrahim, Azmin Ali, Mahathir Mohamad, Mukhriz Mahathir, PKR, Menteri Besar, Perdana Menteri, menteri, rakyat, ekonomi



Komen Anda?

* Klik pada "Sort by" untuk kemaskini komen

PENAFIAN:
Astro AWANI tidak bertanggungjawab terhadap pendapat yang diutarakan melalui artikel ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri. Terima kasih.