Bangkai ikan paus yang terdampar di muara sungai Sarang Buaya, Batu Pahat, dipercayai merupakan ikan paus yang sama tersangkut di Perairan Pantai Rambah Pontian beberapa hari lalu.

Ia kini telah dibawa ke Jabatan Perikanan Batu Pahat untuk dibedah siasat.

Ketua Penguatkuasa Maritim Pangkalan Batu Pahat, Leftenan Komander Muhammad Zulkarnain Abdullah berkata, persamaan itu berdasarkan penemuan tali di ekor ikan paus berkenaan.

"Usaha menarik ikan tersebut menemui kegagalan akibat air surut dan ikan tersebut mati ditempat kejadian.

"Ia merupakan ikan yang sama, yang ditemui terdampar di perairan Pontian seperti sebelum ini. Di bahagian ekor ikan, kita jumpa ikatan tali yang sama seperti yang dilakukan di Pontian,"katanya dalam satu sidang media di pejabat Agensi Penguatkuasa Maritim Malaysia APMM di sini.

BACA: Ikan paus ditemui mati di pesisir Pantai Sarang Buaya dekat Batu Pahat

BACA: Usaha tarik ikan paus di Pantai Rambah melebihi tiga jam - Nelayan

VIDEO: Ikan paus dijumpai terdampar di Pontian


Menurutnya lagi, proses menarik bangkai ikan sejauh 15 batu nautika dari lokasi, mengambil masa kira-kira 4 jam, dibantu oleh bot nelayan kelas A dan dipantau APMM.

Ikan paus itu dipercayai berenang sejauh 90 batu nautika dari Pantai Rambah Pontian sebelum terdampar di Perairan Sungai Nibong Batu Pahat.

Mamalia itu disahkan mati oleh APMM Batu Pahat semasa menjalankan operasi menyelamat sejurus menerima laporan dari nelayan tempatan pada jam 4.47 petang Selasa.