SELEPAS tersebarnya artikel berkenaan sebuah syarikat bas yang mengambil langkah mengasingkan penumpang mengikut jantina di sebuah akhbar harian, reaksi yang berbaur dapat dilihat di laman sosial.

Dapat dilihat netizen agak tidak sependapat dalam hal ini, apabila ada yang tidak setuju dengan cara itu, namun dalam masa yang sama, ramai juga yang memahami alasan pengusaha bas untuk mengambil langkah sedemikian.

Pengusaha syarikat bas TransMalaya Ekspres, dalam laporan akhbar Berita Harian dan portal Free Malaysia Today, menjelaskan tindakan mengasingkan penumpang lelaki dan wanita diambil sebagai langkah mencegah kejadian yang tidak diingini, seperti gangguan seksual.

Bagi bersetuju, mereka melihat langkah ini sebagai satu usaha ke arah kebaikan yang perlu disokong.










Namun bagi sebahagian yang lain, mereka menganggap ada isu lain yang lebih perlu diberi perhatian, seperti isu keselamatan.

Dalam status yang dimuat naik ke akaun Facebook rasmi mereka, TransMalaya menjelaskan sijil atau kad nikah hanya akan diminta dalam situasi tertentu sahaja.


"Isu kad nikah dipersoalkan seandainya dirasakan perlu sahaja dan setakat ini masih belum pernah diminta oleh mana-mana kerani kaunter kepada pelanggan kami.

"Rata-rata penumpang kami dalam kalangan pelajar IPTA dan IPTS merasa selesa dengan sistem pengasingan ini dan ianya disambut baik oleh pelanggan wanita mahupun lelaki," kenyataan itu menyebut.

TransMalaya mempunyai pejabat yang beroperasi di buah bandar di Pahang; Jerantut, Temerloh dan Kuantan.