DAP hari ini melahirkan sokongan berhubung titah Raja-raja Melayu yang mahu kerajaan menyelesaikan siasatan berhubung 1Malaysia Development Berhad (1MDB) secepat mungkin.

Setiausaha Agungnya Lim Guan Eng berkata ini perkara serius membabitkan berbilion ringgit dan atas sebab itu Raja-Raja Melayu mahu tindakan diambil terhadap mereka yang didapati bersalah.

"Pendirian kami bukan hanya untuk mengulangi seruan daripada Persidangan Majlis Raja-Raja tetapi juga menggambarkan kebimbangan rakyat Malaysia," katanya selepas melancarkan Pusat Janaan Kreatif, Analitikal dan Teknologi di sini hari ini.

Mesyuarat Majlis Raja-Raja pada mesyuarat pra-majlis pada Selasa mengeluarkan kenyataan pada hari yang sama mahu kerajaan menyelesaikan secepat mungkin siasatan berkaitan dengan 1MDB dan mengambil tindakan tegas sewajarnya terhadap pihak-pihak yang terlibat.

Dalam kenyataan itu, baginda sekalian menegaskan semua pihak bertanggungjawab untuk memberi kerjasama yang sebenar dan jujur agar usaha serta maksud siasatan tersebut berjaya.

Lim berkata mengikut kenyataan Bank Negara (BNM) semalam, bank pusat itu sebenarnya mengesyorkan tindakan dibuat oleh Jabatan Peguam Negara ke atas mereka yang terlibat dalam skandal 1MDB.
Namun, katanya, Pejabat Peguam Negara mendapati tiada bukti.

"Jadi sehingga dan sekiranya isu-isu ini tidak berjawab, kenyataan dan pengumuman yang dibuat Persidangan Raja-Raja tidak akan dihormati dan dipatuhi," katanya.

Pada Khamis, dalam satu kenyataan Pejabat Peguam Negara berkata ia mendapati pegawai 1MDB tidak membuat kenyataan palsu yang merupakan fokus siasatan Bank Negara, dengan menyatakan tiada kesalahan yang dilakukan, jadi tiada tindakan lanjut akan diambil.

Semalam, dalam satu kenyataan, BNM berkata bank itu merumuskan selepas siasatan bahawa 1MDB mendapat kebenaran untuk melabur dengan maklumat yang diberikan adalah sama ada tidak tepat atau tidak lengkap.

Kenyataan itu merujuk kepada keputusan Pejabat Peguam Negara yang mendapati pegawai 1MBDB yang disiasat mengikut Akta Kawalan Pertukaran 1953 (ECA) tidak membuat sebarang kenyataan palsu.

Bank Negara berkata keputusan itu "berkait dengan saranan bank itu supaya pendakwaan jenayah dibuat terhadap 1MDB atas pelanggaran di bawah ECA."

Bagaimanapun, Lim yang juga ketua menteri Pulau Pinang berkata kini keutamaan adalah untuk mengembalikan keyakinan rakyat dengan meminta Pejabat Peguam Negara menjelaskan kenapa mereka enggan memfailkan dakwaan yang disyorkan Bank Negara.

Keyakinan rakyat tidak akan diperoleh jika tiada akauntabiliti awam dan kini kedua-dua institusi itu saling bertelagah dengan Bank Negara menyebut perkara lain dan Pejabat Peguam Negara menyentuh perkara lain.

"Kegagalan ini akan memberi kesan terhadap kredibiliti mereka dan isu ini perlu ditangani bagi mengembalikan keyakinan dalam kalangan pelabur terutama di peringkat antarabangsa," katanya.