Institut Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan Negara (NIOSH) percaya pihak berkuasa akan memastikan siasatan dan tindakan tegas dikenakan kepada pihak yang cuai dalam insiden struktur bangunan runtuh melibatkan tapak pembinaan kondominium di Taman Desa.

NIOSH dalam satu kenyataan pada Sabtu menyatakan simpati atas kejadian yang berlaku khususnya kepada pekerja yang terperangkap di dalam runtuhan terbabit.

“Sebagai institusi yang terlibat di dalam memberikan latihan dan kesedaran berkaitan kesihatan dan keselamatan pekerjaan, NIOSH melihat insiden ini sebagai kejadian yang tidak sepatutnya berlaku dan menyerahkan sepenuhnya kepada pihak berkuasa untuk menjalankan siasatan bagi mengenal pasti punca kejadian.

“Kami percaya Lembaga Pembangunan Industri Pembinaan Malaysia (CIDB) dan Jabatan Keselamatan Kesihatan Pekerja (JKKP) akan mengambil tindakan tegas dalam hal ini,” katanya kenyataan itu.

Terdahulu, dalam kejadian yang berlaku pada Jumaat, dua mangsa yang merupakan pekerja kontrak warga Bangladesh terperangkap di bawah runtuhan sebelum berjaya diselamatkan pasukan bomba dan penyelamat.


BACA: Struktur bangunan mungkin tak ikut spesifikasi - Khalid Samad

BACA: Runtuhan struktur: Siasatan terperinci akan dijalankan JKKP dan JPN - Zuraida

BACA: Satu mangsa masih terperangkap, struktur runtuhan tidak stabil

BACA: Mangsa kedua berjaya dikeluarkan dari runtuhan



Kedua-duanya dibawa ke Hospital Kuala Lumpur (HKL) untuk rawatan.

Buat masa ini, kawasan pembinaan tersebut ditutup untuk sementara waktu bagi memberi laluan kepada Jabatan Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan (JKKP) membuat penilaian.

Dalam pada itu, NIOSH turut menyatakan bahawa pihak majikan dan pekerja mempunyai tanggungjawab dalam memastikan tempat kerja selamat dan sihat, keperluan prosedur kerja selamat.

“Semoga kejadian ini tidak akan berulang lagi di masa-masa akan datang. Kami berdoa semoga semua mangsa yang terlibat mendapat rawatan yang terbaik dan pulih dengan segera,” jelasnya.