Kerajaan harus mempercepatkan pelaksanaan ‘travel bubble’ melibatkan negara zon hijau bagi membantu merancakkan semula ekonomi negara.

Presiden Dewan Perdagangan Digital Malaysia, Chris Danial Wong berkata, memandangkan perbelanjaan melibatkan warga tempatan masih kurang, negara memerlukan pedagang dan pelancong dari luar negara untuk berbelanja di Malaysia.

Jelasnya, tanpa membuka pasaran kepada orang luar, agak sukar untuk negara membawa masuk pelaburan langsung asing (FDI) yang dilihat mampu merancakkan sektor ekonomi Malaysia.

“Bila orang kata melabur di negara ini, mereka nak masuk, nak tengok tanah di sini, nak jumpa rakan kongsi. Walaupun boleh buat secara atas talian, tapi masih ada yang perlu lakukan pendekatan secara bersemuka.

“Bukan semua perniagaan boleh dilakukan secara tidak bersemuka. Saya sarankan kerajaan supaya buka secepat mungkin ‘travel bubble’ antara negara Thailand, Singapura dan Hong Kong,” katanya dalam temu bual Skype bersama Astro AWANI pada Rabu.

BACA: ASEAN perlu rangka pelan padu tingkat pelaburan, wujud peluang pekerjaan - Muhyiddin

BACA: Malaysia digesa timbang 'travel bubble' bagi perjalanan perniagaan antarabangsa

Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin sebelum ini berkata kerajaan-kerajaan ASEAN perlu merangka satu pelan yang padu bagi melaksanakan dengan segera langkah-langkah atau 'travel bubbles' antara negara-negara yang 'hijau' (jangkitan rendah).

Menurut Muhyiddin, ia bagi meningkatkan pelaburan dan mewujudkan peluang pekerjaan.

Tambah beliau, kemungkinan dalam masa terdekat, rantau ini juga boleh membuka sempadan bagi pelancongan antara-ASEAN untuk merancakkan dan menyediakan rangsangan kewangan yang amat diperlukan oleh ekonomi.

BACA: Travel bubble: Pertimbang negara dengan kes jangkitan rendah - Dr Mohd Yusof

Dalam pada itu, Chris Danial Wong berkata, rakyat Malaysia kurang berbelanja pada waktu sekarang kerana masih was-was dan mereka lebih gemar untuk menyimpan wang dan hanya berbelanja untuk barang keperluan.


“Jadi kita lihat masyarakat kita sekarang lebih gemar menabung dan tidak berbelanja. Jadi untuk tingkatkan pengguna berbelanja dalam pasaran, pendekatan secara atas talian yang diumumkan kerajaan boleh dipercepatkan.

“Rata-ratanya mereka selesa duduk di rumah dan gunakan komputer riba dan telefon bimbit mereka untuk membeli secara dalam talian. Ini kita harus galakkan supaya dari tradisional, kita beralih ke atas talian.

“Secara tidak langsung, ia dapat bantu peniaga supaya tidak terjejas dengan lebih teruk daripada sekarang yang dihadapi mereka,” ujarnya.