Dasar Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) perlu diberi masa agar pelaksanaannya akan menepati objektif dasar tersebut.

Ketua Pusat Pengajian Pendidikan di Universiti Nottingham Malaysia Profesor Ganakumaran Subramaniam berkata ini kerana ketika ini, sistem pendidikan Malaysia masih belum bersedia untuk pelaksanaan dasar ini.

"Saya merasakan antara lima hingga 10 tahun adalah sesuai untuk pelaksanaan dasar ini.

"Kita perlu memberi masa untuk pemahaman polisi ini, bagaimana ia patut dilaksanakan serta bagaimana subjek ini patut diajar. Jadi, semua ini memerlukan masa.

BACA: Pelaksanaan PPSMI perlukan masa 5 hingga 10 tahun - Pakar akademik

BACA: Biar kabinet bincang isu PPSMI - Anwar

BACA: 'Saya bukti kejayaan PPSMI' - Syed Saddiq



"Pada peringkat ini, jika kita berbincang mengenai pengajaran matematik dan sains dalam Bahasa Inggeris, kita masih belum bersedia," katanya dalam sesi temu bual Consider This pada Isnin malam.

Apabila ditanya tentang hala tuju polisi pendidikan negara di masa hadapan, Ganakumaran berkata keutamaan perlu diberikan kepada penambah baikan sistem pendidikan supaya dapat pelaksanaan dasar-dasar baharu seperti PPSMI dapat berjalan dengan lancar.

Kewajaran pelaksanaan PPSMI mencuri tumpuan selepas ia diusulkan perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad, baru-baru ini.

Terdahulu, Dr Mahathir berkata bahasa pengantar untuk mata pelajaran sains dan matematik akan kembali ke bahasa Inggeris dalam usaha untuk menggalakkan penggunaan dan penguasaan bahasa tersebut dalam kalangan rakyat Malaysia.