Sultan Perak, Sultan Nazrin Muizzudin Shah sebak ketika melancarkan buku Conversation with Tunku Abdul Rahman tulisan Tan Sri Abdullah Ahmad di Memorial Tunku Abdul Rahman, Jalan Dato Onn, di sini.

Dengan nada suara yang sebak, baginda bertitah dalam ucapan perasmiannya : "Beta gembira Tan Sri Abdullah menulis buku kerana ia memberi perspektif yang berbeza mengenai sejarah. Beliau adalah saksi kepada sejarah.

"Sebagai seorang sahabat, beta tidak berdaya untuk menanggung keperitan yang dihadapi Abdullah. Beta berdoa agar kesakitan dan kesengsaraan yang dihadapi oleh insan yang kita sayangi dapat berkurangan.

"Beta akan sentiasa mendoakan Abdullah, semoga Allah terus merahmati kamu," titah baginda.

Menurut Sultan Nazrin, baginda sudah mengenali Abdullah selama 30 tahun, dan penerbitan buku tulisan yang diusahakan beliau itu merupakan satu himpunan khazanah ilmu.

Conversations with Tunku Abdul Rahman memaparkan kompilasi rakaman temu bual Abdullah bersama mantan perdana menteri, Almarhum Tunku Abdul Rahman, pada tahun 1982 hingg 1984.

Jelas baginda, bahan perbualan yang telah dibukukan itu mengandungi sebahagian daripada khazanah maklumat penting yang dizahirkan oleh seorang putera bangsa yang banyak berjasa kepada negara.

"Jasa bakti Tunku terus segar dalam ingatan, tetap subur dalam kenangan.

"Ketika hayatnya, Tunku amat dikenali sebagai insan yang memancarkan sinar kemanusian sejagat, menyemarakkan semangat perpaduan, mengiramakan simfoni damai, mengalunkan lirik persaudaraan, merentasi sempadan agama, negara, bangsa, budaya dan strata sosio-ekonomi."