Tokoh dan aktivis budaya di negeri ini mengesa Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) agar mengambil serius teguran bekas Presidennya Tan Sri Dr Rais Yatim tentang tindakan universiti itu mengalihkan monumen keris di pintu masuk universiti tersebut.

Tokoh dan aktivis yang ditemubual Bernama itu mengesa agar universiti itu lebih peka dengan kedudukan keris dalam kalangan masyarakat terutama orang Melayu di negara ini dan menyifatkan teguran Rais itu bernas berdasarkan kedudukan keris sebagai simbol kekuatan jati diri rakyat Malaysia.

Tokoh budaya Prof Tan Sri Dr Abdul Latiff Abu Bakar berkata disebabkan mendapat tempat yang istimewa dalam hati masyarakat, UIAM sewajarnya meletakkan monumen keris itu di tempat yang tidak menyebabkan masyarakat tersinggung dan perlu mengambil langkah berhati-hati dalam menangani isu tersebut.

Beliau yang disenarai sebagai salah seorang tokoh oleh Arkib Negara Malaysia dan Tokoh Majlis Pengkisahan Sejarah Media Massa 'Media Pemangkin Kemerdekaan' berkata beliau difahamkan UIAM akan meletakkan monumen itu ke tempat yang sesuai namun beliau belum diberitahu lokasinya.

"Letakkan keris itu di tempat tidak menghina maruah kerana ianya adalah simbol jati diri bagi rakyat Malaysia. Jangan sekali-kali buang keris kerana ianya adalah satu penghinaan, namun dalam isu ini saya yakin bahawa pihak UIAM peka dan faham akan perkara ini.

Monumen keris sebelum dialihkan. Foto Facebook IIUM

"Dahulu keris melambangkan kuasa bagi raja Melayu dan simbol kepada arahan dari Istana, bagi rakyat biasa keris adalah jati diri bagi orang Melayu itu sendiri yang digunakan untuk mempertahankan diri dan cara ianya digunakan adalah secara individu satu lawan satu dan bukan berkumpulan," katanya kepada Bernama.

Pada Sabtu, sebuah portal berita menyuarakan luahan Rais tentang tindakan universiti itu mengalihkan monumen keris dan rehal yang mencerminkan keperwiraan dan al-Kitab disumbangkan oleh Yayasan Albukhary pada 2014 dengan kos RM1.5 juta.

Proses mengalihkan monumen keris. - Foto Facebook THE OFFICIAL: IIUM ALUMNI

Turut berkongsi pendapat, aktivis sosio-budaya Dr Huzaifah Hashim berkata adalah lebih baik sekiranya pihak pengurusan universiti terbabit mengekalkan monumen keris kerana ianya adalah simbol bagi orang Melayu selain daripada objek Al-Quran dan Tanjak.

"Menjadi hak pihak pengurusan universiti untuk mengalihkan monumen keris tetapi objek yang digantikan nanti harus berkaitan dengan simbol bagi orang Melayu dan agama Islam, namun ianya terserah kepada keputusaan pihak universiti itu sendiri," katanya.

Bagaimanapun, beliau yang juga Ketua Umum, Pusat Warisan Dan Kebudayaan Melayu (Perantara) berkata pihak universiti perlu mengambil kira tentang sensitiviti dan makna objek baharu itu kepada rakyat Malaysia.


-- BERNAMA