Presiden Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (PERKASA) Datuk Ibrahim Ali hari ini mempersoalkan tindakan keluarga Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim yang menghantar permohonan pengampunan Diraja kepada Yang di-Pertuan Agong (YDPA) bagi pihaknya.

Beliau menyifatkan tindakan keluarga Anwar itu hanya sekadar strategi untuk membeli masa.

“Anwar sendiri selaku orang bersalah tidak mohon pengampunan. Bagaimana Lembaga Pengampunan untuk pertimbangkan kalau yang tertuduh sendiri tidak memohon. Mahkamah Persekutuan sudah buat keputusan Anwar bersalah.

"Maka semua hak Anwar termasuk sebagai Ahli Parlimen terlucut secara automatik. Malah yang merayu bukan orang bersalah. Bagaimana orang yang tidak dihukum merayu. Bukankah aneh? Ini taktik karenah politik beli masa.

Sementara itu, Ibrahim turut mengulas mengenai satu laporan portal berita yang memetik Ahli Parlimen Lembah Pantai Nurul Izzah memohon agar ayahnya dibenarkan menghadiri sidang Dewan Rakyat bulan depan, termasuk menghadiri majlis minum petang diraja bersama YDPA.

Menurut Ibrahim, dalam Tatacara Pengendalian Piawai (SOP) untuk banduan, apabila dibawa keluar dari penjara tangan banduan perlu digari.

“Nurul Izzah mahu bapanya minum teh dengan YDPA. Macam mana Anwar nak minum teh kalau tangannya bergari. Anwar nak pegang cawan untuk minum macam mana?" soal Ibrahim.

“Maka apakah Anwar yang tangan bergari layak duduk bersama dengan YDPA? YDPA adalah Raja Payung Negara. Mana boleh semeja dengan banduan. Saya berkata hal sebenar dan bukan mahu menghina sesiapa.Tidak ada sesiapa pun boleh mengatasi undang-undang," jelas Ibrahim dalam satu kenyataan media hari ini.

Beliau meminta agar keluarga Anwar melakukan tindakan yang betul dan menghormati mahkamah.

"Buatlah cara yang betul. Anwar merayu sendiri sebagai orang yang dihukum bersalah oleh Mahkamah. Itu hakikat dan realitinya. Bersabar, insaf dan Allah Maha Pengampun.

"Saya juga turut berdoa akan kesejahteraan kawan setahanan saya ini dulu selama dua tahun. Saya nak beritahu pada Nurul ada masanya bapanya boleh minum teh dengan YDPA kemudian hari jika ada rezeki. Cuma lakukan perkara yang betul," tambah Ibrahim.

Pada 24 Feb, keluarga Anwar telah menghantar permohonan pengampunan Diraja atas kesabitan kesalahan meliwat bekas pembantu peribadinya, Mohd. Saiful Bukhari Azlan.

Pengarah Komunikasi Parti Keadilan Rakyat (PKR), Fahmi Fadzil berkata isteri Anwar, Datuk Seri Dr Wan Azizah Ismail dan anaknya, Nurul Nuha Anwar, telah menghantar permohonan itu ke Istana Negara manakala Nurul Izzah telah menghantar satu surat rasmi untuk memaklumkan permohonan pengampunan Diraja itu, ke Parlimen.

Pada 10 Feb lalu, Mahkamah Persekutuan mengekalkan hukuman penjara lima tahun ke atas Anwar selepas mendapati Anwar bersalah atas kesalahan meliwat bekas pembantunya Mohd Saiful Bukhari Azlan tujuh tahun lalu.